• Dzala

Någon fler femåring med extremt mycket blåmärken på benen?

Min dotter är väldigt aktiv av sig men också han ganska "klumpig" eller hur jag nu ska uttrycka det. Alltid fullt ös så att säga och hon har ramlat mycket ända sen hon var liten. Av och till har hon genom livet haft blåmärken på benen, men jag blev chockad när jag såg att hon hade ca 30 små blåmärken på sina underben. Hon säger själv att det är för att hon halkar på isen på dagis. Det är mycket is där de leker. Annars har hon inga blåmärken på övriga kroppen och är pigg och glad. På BVC tyckte dom inte det lät avvikande men jag blir såklart orolig ändå. Försöker infoga en bild på blåmärkena

• Svar på tråden Någon fler femåring med extremt mycket blåmärken på benen?
  • Anonym (von willebrands)

Googla von willebrands och se om det passar in. Mvh från en mamma med en son som har Hemofili a i svår form sk Blödarsjuka.

• Dzala

Googlade upp von Willebrands men hittade ingenting annat som stämde in förutom blåmärkena då. Vet ingen i vår släkt som haft denna sjukdom ens långt bak i tiden och hon är inte lättblödande.

• Dzala

Googlade upp von Willebrands men hittade ingenting annat som stämde in förutom blåmärkena då. Vet ingen i vår släkt som haft denna sjukdom ens långt bak i tiden och hon är inte lättblödande.

• Anonym (S)

Sådär ser min 5 åring typ alltid ut också! Typiska sommarben fast lite året om ;). Min tjej är vääääldigt aktiv, ser ingen oro i det utan bara positivt!

• Anonym (Mamma)

Ser normalt ut, men prata med förskolan! Det ska inte vara isigt där barn leker!

• Dzala

Är det något man kan "kräva" av förskolan? För i så fall ska jag faktiskt prata med dem i morgon. Vill ju inte att hon ska se ut såhär. Men det verkar vara normalt för dem att ha barnen "halkandes" där.

• Dzala

[quote=80318460][quote-nick]Anonym (S) skrev 2020-04-02 21:04:05 följande:[/quote-nick]Sådär ser min 5 åring typ alltid ut också! Typiska sommarben fast lite året om ;). Min tjej är vääääldigt aktiv, ser ingen oro i det utan bara positivt![/quote

Skönt att höra :)

• Anonym (ppp)

Har en  vän vars barn visade sig ha tredje gradens blödarsjuka! Hon såg ofta ut så där som liten. Jag vet att det är väldigt ovanligt med den graden som hon har, men jag råder dig att kolla upp ändå. Båda föräldrarna hade "vanligt" med blåmärken men det visade sig att vid testning så hade föräldrarna blödarsjuka av första graden. Dvs inte så farligt (tydligen väldigt många som har) men deras kombination av gener blev då att barnet hade den allvarligaste graden. 
    Om jag inte minns helt fel hann de få en orosanmälan från förskolan då barnet kom dit med rejäla blåmärken en gång. Det var efter det som de testade hela familjen. 

I det här barnets fall var det stor risk för inre blödningar och det hade inte föräldrarna en aning om innan testerna. 

Din dotter kanske inte har något alls men det är väl bra att veta, tänker jag. 

• Anonym (L)

Är det bara på benen skulle jag inte vara orolig. Ser själv ut sådär på benen på somrarna, har aldrig en aning om vad jag gjort heller! Dessutom är jag utredd för just von willebrands (pga att jag då hade förlängd blödningstid som liten, därav misstanke) så det vet jag att jag absolut inte har. Barnen ser ofta ut sådär också, speciellt på somrarna men det är ju väldigt lätt att se att det även kan bli om de ramlar på stenhård is titt som tätt.

• Dzala
    Anonym (ppp) skrev 2020-04-02 21:22:21 följande:

Har en  vän vars barn visade sig ha tredje gradens blödarsjuka! Hon såg ofta ut så där som liten. Jag vet att det är väldigt ovanligt med den graden som hon har, men jag råder dig att kolla upp ändå. Båda föräldrarna hade "vanligt" med blåmärken men det visade sig att vid testning så hade föräldrarna blödarsjuka av första graden. Dvs inte så farligt (tydligen väldigt många som har) men deras kombination av gener blev då att barnet hade den allvarligaste graden. 

Om jag inte minns helt fel hann de få en orosanmälan från förskolan då barnet kom dit med rejäla blåmärken en gång. Det var efter det som de testade hela familjen. 

I det här barnets fall var det stor risk för inre blödningar och det hade inte föräldrarna en aning om innan testerna. 

Din dotter kanske inte har något alls men det är väl bra att veta, tänker jag. 

Jag har igen försökt läsa på om den sjukdomen men hittar inga symptom som skulle kunna stämma mer än hennes blåmärken på benen som hon har nu
  • Anonym (Mamma)
    Dzala skrev 2020-04-02 21:19:00 följande:

Är det något man kan "kräva" av förskolan? För i så fall ska jag faktiskt prata med dem i morgon. Vill ju inte att hon ska se ut såhär. Men det verkar vara normalt för dem att ha barnen "halkandes" där.

Självklart! Det ska vara sandat/grusat på sådana ytor. Det är en säkerhetsgrej helt enkelt. Vem som helst kan ju slå sig halvt fördärvad på is.
  • Anonym (..)

Oavsett alla gissningar så borde väl nån läkare ändå kunna ta blodprov o utesluta t ex leukemi osv. Även om en del sjukdomar är ovanliga skullw ialf jag vilja vara säker ...

• Anonym (Normalt)

Sådär ser mina barn alltid ut om benen. De är väldigt aktiva och trillar mycket, hoppar osv. Jag hade inte ens funderat på det om jag var du.

• Anonym (Normalt)

Någon skrev att man skulle ta blodprov för att utesluta leukemi men man får ju inte bara blåmärken på benen om det handlar om blodcancer. Mina barn ser som sagt ut sådär väldigt ofta pga att de leker vilt.

• mallalala

Både min sexåring och min treåring ser i princip alltid ut så där på smalbenen. De får

Lätt blåmärken precis som jag och min man. Hade inte oroat mig

• LFF

För mig har det där varit ett normaltillstånd sen mina tvillingar började gå. De har ingen form av sjukdom utan är bara två aktiva barn.

• Ess

Nu är min dotter betydligt äldre, men i samma ålder så var hon också full av blåmärken. Hon trillade alltid och slog hål i byxorna, så det var inte ens lönt att försöka laga eller köpa nya. Hon hade även blåmärken, bulor och sår i ansikte och panna eftersom hon sprang rätt fort innan hon trillade.
    Det var mer regel än undantag att man fick sysselsätta sig med att tvätta sår varje dag.

• fluu

Så där såg jag ut över hela kroppen som liten och gör även idag när jag går emot nåt/slår mig. Har EDS och får blåmärken och sår väldigt lätt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Någon fler femåring med extremt mycket blåmärken på benen?