fjanten skrev 2020-04-01 07:38:36 följande:
När jag var runt 6 år sov jag nog runt 20:30-21. Kommer ihåg att jag ofta hade vänner över eller var hos vänner runt bolibompa och efteråt i någon timme INNAN det var dags för kvällsfika och bad innan läggdags. Mina barn på 3 och 4 lägger sig runt 20, och jag räknar med att det blir runt 20:30-21 i förskoleklass-lågstadieålder.
Men när sjutton går de upp då på vardagar? De behöver ju en 10-11 timmar sömn som regel fortfarande i 6-7 års ålder. Om skolan då börjar kl 8 (vilket den gör hos oss) så måste man ju gå upp senast 06.30 för att inte behöva stressa alltför mycket om man äter frukost hemma. Nu äter ju mina barn frukost på fritids för att vi ska kunna hämta dem tidigare på eftermiddagen vilket innebär att de är på fritids ca 0645.
Sömnen är ju otroligt viktig för att barnen ska sortera in den kunskap de fått under dagen.
I dina barns ålder så behövs det ju ytterligare minst en timmes sömn (närmare 12 timmar generellt) så då måste ju ni gå upp väldigt sent?
Men, jag förstår ju varför många barn (säger inte att dina barn gör det) har problem med inlärning och koncentration om de redan som små har minus på sömnkontot. Undrar om det också bidrar till ungas psykiska ohälsa, att de generellt har lärt sig att klara sig på för lite sömn. *funderingar för mig själv*