Hjälp att tänka kring ev. kattköp
Hej, jag behöver hjälp att tänka kring att eventuellt skaffa katt. Förutsättningar:
Familj med tre barn från 9-15 år boendes i stort radhus. Vill helst ha innekatter då det är mycket katter i området redan. Jag har haft katt under uppväxten och älskar djur, min man är lite skeptisk. Vi har inte haft djur i vår familj. God ekonomi.
Största anledningen till att skaffa katt/ katter är att det skulle vara positivt för dottern som är 15 år. Hon är nedstämd och har under en längre tid haft psykisk ohälsa och få sociala kontakter. Jag är övertygad om att hon skulle ge katterna 100 procent kärlek och jag skulle ta 100 procent ansvar för katterna.
Det jag känner mig skeptisk till är om jag vill ta ansvar för katt i 15 år, tänker att när barnen blir större är jag osäker på hur bunden jag vill vara. Så kollat lite på äldre katter på katthem via nätet. Nästan alla katter verkar vara skygga och behöver mycket tid och lugn och ro. Det känns inte aktuellt för oss. Har kollat på rasen Ragdoll och de verkar vara en lämplig ras. Men hur skulle det vara att köpa en eller två vuxna katter som är kanske runt 5 år? Jag är orolig att de skulle ha svårt att anpassa sig efter vårt liv.
Någon som har bra input?