• Iarwain

A priori vs A posteriori - Vaccin, Corona, Ryssland etc

Människor är korkade!
    Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt.

Här kommer ett utlägg om a priori och a posteriori.

A priori - kunskap om ett statistiskt förhållande INNAN utfall
    A posteriori - kunskap om ett statistiskt förhållande EFTER utfall

Vaccin

Vaccin i vaccinationsprogrammet

Vissa blir sjuka av vaccin, det finns ingen tvekan om det.
    Det finns heller ingen tvekan om att det är farligare att stå utanför.

A priori - Det är bättre att ta vaccin i vaccinationsprogrammet än att avstå.

A posteriori - Om jag i efterhand blev otroligt sjuk så hade det varit det kanske varit bättre att avstå. Men det är a posteriorikunskap.
    Så även om man blev sjuk så var a priori beslutet att ta vaccinet det rätta beslutet.

Vaccin mot svininfluensan

Detta var ett oprövat vaccin. Jag hade först inte tänkt ta det av den anledningen, men tog det till sist ändå för att kunna träffa släktingar i riskgruppen.

A priori - Ytterst oklart vad som hade varit rätt beslut då detta experiment har ännu inte upprepats och för lite data finns att tillgå.

A posteriori - En hel del verkar ha fått narkolepsi. För de som fick narkolepsi är a posteriori beslutet att inte ta. Det betyder inte att a priori beslutet för dessa människor var fel.
    Vi heller inte a posteriori om det var fel att massvaccinera. Det finns inget utfall att tillgå för att se effekten vad som hade hänt om man inte hade massvaccinerat.

Corona

Detta är ett första i “modern” tid och statistik finns inte att tillgå, jämför med svininfluensavaccinet.

Stänga gränser:

A priori - erfarenheter säger att det inte hjälper. Statistiska modeller finns som säger att det hjälper. (perfekta modeller finns inte).
    För lite statistik och allt är chansningar. Men våra experter företrädande staten har stöd av andra experter och fakta. Andra experter har stöd av andra experter och fakta.Alla experimenterar, men min personliga ståndpunkt är att verklig erfarenhet ofta slår statistiska modeller.

Stänga skolor: se ovan

“Whatever action”: se ovan.

A posteriori: Det är bra att alla inte väljer samma väg. Det ger ett större underlag för att utvärdera olika handlingsvägar när detta blåst över. Se detta som en generalrepetition för något ännu farligar.

Information från Ryssland och Kina

Dessa har världens största propaganda-apparater och en historia att fabricera information.
    Även om saker är sanna bör man ta information och data med en nypa salt.

A priori - Ryssland säger sig har lyckats möta Corona på ett bra sätt med få sjuka och dödsfall. Men Ryssland har en historia av lögner och falsk information. Ta informationen med en nypa salt (av grävskopeformat)

A posterior: Ryssland kanske har talat sanning om detta, men det betyder inte att nypan med salt a priori var fel.

Svar på tråden A priori vs A posteriori - Vaccin, Corona, Ryssland etc