Skolväska till 6-åring - hur stor?
Jag tänkte ha lite framförhållning och beställa en skolväska till min 6-åring, som börjar skolan till hösten. Han är inte jättelång, utan mer i längd med 4-5-åringarna på förskolan, men väskan måste ändå kunna fylla sitt syfte.
Han ska börja på en friskola till hösten, och när jag var där på besök, så sade de att det var viktigt att skolväskan kan rymma en mapp för A4-papper, en bok, frukt och gärna en vattenflaska. Många väskor tycks ha hängare för vattenflaska utanpå väskan eller någon form av extra ficka, så det känns minst viktigt att få plats med en vattenflaska. I min sons fall, så ska han på grund av allergi även bära med sig en necessär med en spruta och en del andra allergimediciner, som gärna bör ligga lättillgängligt i ett ytterfack.
Jag hade tänkt beställa en skolväska på nätet, framför allt eftersom jag inte vill att han ska välja den själv, eftersom han kommer att gå mer på utseende än på funktion. Jag vill helst att skolväskan håller i några år.
På nätet står ryggsäckar angivet i liter. Hur många liter bör man ha? Kan man köpa en skolväska nu, som kan hålla tills han slutar 2:an eller 3:an i alla fall, eller kommer det att bli en alldeles för stor väska då? Han måste ändå kunna bära den på ryggen, då vi har 10 minuters bussresa och sedan en kvarts promenad till skolan.