Anonym (Hmm) skrev 2020-03-22 03:21:27 följande:
Jag har googlat och inom 5 minuter funnit att man hos män med retrograd ejakulation kan prova alfa-adrenerg-receptorstimulerande medel, tillexempel tricykliska antidepressiva eller efedrin (funnet på internetmedicin.se under avsnittet om manlig infertilitet).
Fråga er urolog om detta. Fråga också om andra läkemedel som påverkar (förbättrar) urinblåsans ringmuskel då det ibland kan göra så att ejakulatet åker rätt väg (istället för upp i urinblåsan).
Hej! Absolut, så långt kommer jag också, men kan du föreslå ett preparat som är alfa-adrenerg-receptorstimulerande så ska jag föreslå det till urolog?, det är liksom här det stannar.. hittar också fakta om att SSRI preparat kan orsaka retrograd ejakulation och många blir hjälpta av TCA preparat. Så min sambo fick prova ett TCA preparat, på vår begäran, men det funkade tyvärr inte. Efedrin ville han inte skriva ut, då fick vi enbart till svar att vi skulle prata med fertilitetsmottagningen, de säger i sin tur att vi ska prata med urolog eftersom retrograd ejakulation hamnar under deras område. Rinexin har vi fått prova, även det på vår begäran av fertilitetsklininen eftersom de ville hjälpa till under tiden som vi går under utredning och urologen inte gör sitt jobb.
Uppskattar att folk gör googlingar men det har jag redan gjort, men fortfarande hittar jag inte vilka preparat som faktiskt funkar för par här i Sverige? Sudafed funkar i USA, men det får man inte tag på här.