• mjolnir

Vi vill ha barn snabbt!

Hej!

Hon har 5 ungar sen tidigare, jag har en. Vi har nyss blivit sambo och vill nu ha gemensamma barn och det snabbt. Hon är 47, jag är 45.

Vår ålder skiter vi i vad omgivningen tycker, vi är överens i beslutet. Nån hormonhjälp får vi inte  från barnmorska i vår stad/län p.g.a. åldern och vi vill skaffa barnet tillsammans genom den kärlek vi känner för varandra. 

Hon tog ut spiral i oktober och vi är bägge fertila. 

Tacksam för tips hur vi ska göra för att det ska "ta sig". Vi har massor av sex. Förslag och tips emottages!

• Svar på tråden Vi vill ha barn snabbt!
  • Anonym (E)

Vad kul att ni vill skaffa barn!

Dock är oddsen för att hon ska bli gravid och klara av en hel graviditet utan komplikationer såsom missfall o avvikelser hos fostret ganska låg.

Efter 45 års ålder blir ca 1% av dem som försöker gravida per år läste jag i en undersökning.

Tipsen är väl att ha koll på ÄL, mysa till det, kolla upp eventuella vitamin och mineralbrister för att maxa chanserna för er båda. Lev nyttigt, träna, undvik alkohol, droger o nikotin. Mer än så kan ni inte göra

• Fjäril kär

Mitt tips är att hon går till en gynekolog och kollar upp sina ägg och hur hormonnivåerna ser ut. Så vet ni om det överhuvudtaget är möjligt att bli gravid.

• mjolnir
    Fjäril kär skrev 2020-03-18 15:06:43 följande:

Mitt tips är att hon går till en gynekolog och kollar upp sina ägg och hur hormonnivåerna ser ut. Så vet ni om det överhuvudtaget är möjligt att bli gravid.

Vi är bägge fertila som jag skrev så det är kontrollerat. Eller är kanske produktiva ett bättre ordval?
  • Pimpinellan

Chansen att öht bli gravid vid 47 är extremt liten. Att kalla sig "fertil" i den åldern är verkligen att ta i. Försöka kan ni ju, men räkna inte med det. Ytterst, ytterst få får barn av egna ägg i den åldern.

• Anonym (Maria)
    mjolnir skrev 2020-03-18 15:32:16 följande:

Vi är bägge fertila som jag skrev så det är kontrollerat. Eller är kanske produktiva ett bättre ordval?

Vad låg hennes värden på? Det ger ju ett direkt svar på om ni alls lyckas.
  • Jagochdublirvi

Även om era värden ser ok ut i allt från TSH, FSH och AMH till alla andra värden så är det väldigt liten chans att en kvinna i den åldern kan få ett barn helt på naturlig väg. Helt omöjligt är det ju inte, men chansen är riktigt riktigt liten. Vill ni bli gravida snabbt så rekommenderar jag er att ni vänder er till en fertilitetsklinik utanför Sverige.

• Anonym (Lisa)
    mjolnir skrev 2020-03-18 15:32:16 följande:

Hur vet du det?En kvinna har svårt att bli gravid i den åldern eller närmare sagt nästan omöjligt .Hade varit lättare om hon var 10 år yngre.
  • Anonym (nöjd 46 åring.)

Jag är också fertil men chansen att bli gravid är mycket liten.
    Varför är det så viktigt att ha ett gemensamt barn?

• Anonym (Nja)

Mycket negativt innan så vill flicka in - Min mor fick sin sista när hon var 46. Var inget svårt för henne alls. Så visst kan det gå både fort och problemfritt. Lycka till

• Anonym (Saga)

Undrar också vad exakt du menar när du skriver att ni är fertila, vad syftar du på? Har ni gjort fertilitetsutredning och fått utlåtande av läkare att ni har goda chanser att bli gravida på egen hand, eller vad menar du?:) Hur såg värdena ut? AMH-värdet särskilt visar på chanserna. Har ni koll på ägglossning? Har läkaren kollat upp om ägglossningen verkligen sker? I er situation hade jag gått och träffat en fertilitetsläkre och fått råd och information därifrån, särskilt kring vilka chanserna är att det tar sig naturligt, och vilka chanserna är för er med IVF. Ni vill ju inte spilla tid på att försöka naturligt om det inte är så att ni har realistiska chanser, trots att du skriver att ni är fertila (utan att nu veta vad du baserar den saken på). Hoppas det går bra :)

• Jagochdublirvi

Allmänt om man vill att det ska ta sig så gäller det, enligt den klinik som vi gjorde ivf på, att inte ha sex för sällan, men inte heller för ofta, särskilt om mannen är äldre. Anledningen till det är att då hinner mannen inte producera nya spermier innan nästa utlösning. Visst, det kommer sädesvätska när det går för manne , men spermierna blir få och av sämre kvalitet. Så vill man bli gravid på naturlig väg är det, enligt vår läkare, lämpligast att ha sex varannan dag ungefär. Inte oftare, och inte mer sällan. Då har man de mest optimala förutsättningarna. Sedan så bör både mannen och kvinnan undvika att dricka några större mängder alkohol eller kaffe och helst ska man inte heller röka eller snusa. Man bör ha normal BMI. Mannen ska undvika att bli för varm ?där nere?, dvs inga tighta kallingar eller varma bad eller bastubad. Sedan så kan man ju äta vissa kosttillskott. Kommer inte ihåg vilka, men det hittat du nog om du googlar. Särskilt om du googlar på ivf, fertilitet etc .

Svar på tråden Vi vill ha barn snabbt!