• Anonym (Orolig)

Vad ska man göra?

Min dotters kompis åkte på semester till sina föräldrars hemland (somalia) för några veckor sen, hon skulle ha varit tillbaka nu, men ingen vet något och jag har en jobbig känsla i magen.

Jag hoppas att det är på grund av corona de inte vill resa, men varför har de i så fall inte hört av sig? Skolan vet ingenting heller.

Finns det något man kan göra eller är det bara att be att hon kommer tillbaka i samma skick som hon åkte? Försöker att inte visa min oro, men min dotter är väldigt rädd hon också. De går i fyran.

• Svar på tråden Vad ska man göra?
  • Gameofthrones

Hon kanske ska bli bortgift. Det är vanligt att den åker. Det skes oftast under sommarlov.

Tror det inte finns mkt fall m Corona i Afrika,

• Anonym (N)
    Gameofthrones skrev 2020-03-17 22:09:45 följande:

Hon kanske ska bli bortgift. Det är vanligt att den åker. Det skes oftast under sommarlov.

Tror det inte finns mkt fall m Corona i Afrika,

Tyvärr så har Corona spidits mycket i Afrika.
  • Gameofthrones

Det är väldigt vanligt med omskärelse i Somalia. Dem börjsr i tidig ålder till tonåren.

Vill inte skrämma upp er men det kan vara så.

Familjeförhinder, längre semester för att det behövs? Men det är nationella proven, beroende på vilken ålder ni har på barnen.

• Gameofthrones

Det är väldigt vanligt med omskärelse i Somalia. Dem börjsr i tidig ålder till tonåren.

Familjeförhinder, längre semester för att det behövs? Men det är nationella proven, beroende på vilken ålder ni har på barnen.

• Gameofthrones

• Gameofthrones

• Gameofthrones

• Gameofthrones
    Anonym (N) skrev 2020-03-17 22:17:44 följande:

Tyvärr så har Corona spidits mycket i Afrika.

Okej mer än jag visste är så trött i huvudet av Corona info
  • Anonym (Orolig)
    Gameofthrones skrev 2020-03-17 22:20:54 följande:

Det är ju precis det eller bortgifte jag oroar mig för.

Om de fått förhinder så är det ju märkligt att de inte meddelat skolan.
  • Gameofthrones
    Anonym (Orolig) skrev 2020-03-18 08:56:44 följande:
    Det är ju precis det eller bortgifte jag oroar mig för.

Om de fått förhinder så är det ju märkligt att de inte meddelat skolan.
    Det är vanligt att det blir så. Jag tror inte dem förstår riktigt. Familjen har anpassat sig delvis här i Sverige men inte accepterat helt och där kommer det språkkommunikationen in. 

hur länge har dem varit frånvarande i skolan.? Jag skulle ringa fråga eran stadsdelsförvaltning? Är föräldrarna svenska medborgare? Du kan nog ringa anonymt till Migrationsverket ?!? Även hur det är oavsett ske medborgare eller inte. Dem tar hand om såna här ärenden ofta det tror jag. Bara fråga hur jag går till väga?

Men prova eran Stadsdel först. 

Känner du ngn trovärdig person som är Somalier ? Som kan luska ut vart familjen är. Men tänk på att fråga rätt person. 
Svar på tråden Vad ska man göra?