• tårtbiten

Corona

Kanske lägger det här i fel tråd....

Ang Corona. Jag är inte direkt livrädd för detta men man blir ju lite nojjig när näsan täpper till eller man har behov av att hosta osv.

Jag jobbar i butik, vi är 200 anställda och har många, många kunder varje dag.

En kollega till mig som jag jobbar med på samma avdelning åkte till Spanien i fredags. Sverige överlag har avrådit från resor och chefer på mitt jobb har skickat ut många mejl till oss att vi helst inte ska resa och att konsekvenserna kan bli att man måste stanna hemma två veckor utan lön. Ändå åker hon! Och till råga på det så har de nu "stängt ner" hela Spanien!

Jag är inte trygg i att hon kommer tillbaka till jobbet nästa vecka, för man vet ju inte. Jag tillhör riskgrupp och har tre små barn.

Hur hade ni gjort i detta läge? Stannat hemma tills man fått bekräftat att min kollega ej är smittad?

• Svar på tråden Corona
  • Dr Nail

Spanien? Är hon sjuk i HELA huvudet?

Prata med ledningen, prata med dina kollegor. Hon ska inte få komma till jobbet i tre veckor, och era kunder håller med garanterat.

• Dr Nail

Att åka till Spanien är inte bättre än att gå runt och hosta folk i ansiktet.

• Mortiscia80

Jag skulle definitivt prata med chefen, dels går det tvärt emot rekommendationer från både experter och ledningen men det skapar onödig oro hos er anställda, så det blir samtidigt en arbetsmiljöfråga.

• tårtbiten

Ja, jag hoppas innerligt att cheferna sätter ner foten och INTE låter henne komma tillbaka. Denna kollega är jävligt duktig på att prata igenom sig och få som hon vill men får hon komma tillbaka så kommer inte jag förrän inkubationstiden gått förbi, vilket är 14 dagar. Och det tycker jag mina chefer borde respektera och förstå.

Jag har astma som alltid blir svår vid förkylningar. Har behövt söka vård för det vissa gånger för hjälp med andning. Jag har också crohns som medför försämrat immunförsvar och äter flera mediciner och sprutor som slår ut immunförsvaret just för att bromsa sjukdomsaktiviteten. Om jag drabbas av viruset är det såklart inte säkert jag blir annat än förkyld, men varför ta risken?

• Roxwell

Enligt min chef har man rätt att hålla personen i fråga hemma i 2 veckor - utan lön. Om man innan avrått denne för resa.

• tårtbiten

Jag var faktiskt uppe hos chefen i går och frågade om detta kring min kollega. Hen kom hem igår och om hen inte visar några symtom så får hen komma tillbaka till jobbet på måndag som vanligt. "Vi följer alla rekommendationer slaviskt" sa chefen så jag skulle inte oroa mig.

Grejen är ju som så att OM man drabbas av Corona så kan man vara friskt utan symtom i upp till 14 dagar innan man själv insjuknar och under dessa 14 dagar kan man smitta ner andra. Det betyder att om min kollega faktiskt har smittats kan hen hinna smitta ner flera stycken under sina första dagar på jobbet/samhället. Jag tycker min kollega ska vara hemma, för allas skull!

Det blir ju lite motsägelsefullt också när chefen skickat ut flera mejl om att vi helst inte ska resa och att om vi gör det kan vi bli tvungna att stanna hemma i två veckor utan lön. Detta signalerar ju att det är ok att åka till ett land som har stor smittorisk och ändå få komma tillbaka till jobbet så då kan de ju inte hindra mig om jag också vill flyga dit. Nu skulle jag aldrig i hela mitt liv få för mig att göra det men ändå...de säger en sak och menar en annan. Jag tror ärligt det handlar om att de är rädda att många ska stanna hemma så de får brist på personal då de uppmanar oss att lägga oss tillgänglig för jobb i detta stressande läge..

Svar på tråden Corona