Light95 skrev 2020-03-15 17:21:08 följande:
Hej!
Jag är en kvinna som fyllt 25 år i början på året, jag och min man som är 30 år har försökt skaffa barn i snart 2 år. Vi får inte komma på undersökning pga av mitt BMI på 39 och man skulle ha fullt 25 år vilket jag nu gjort. Jag kämpar för att gå ner mer. Jag har alltid haft regelbunden mens och ägglossning enligt clearblue men blir inte gravid. Ingen av oss har barn sedan tidigare. Tar vitaminer och har precis börjat med bidrottninggele. Vad kan det vara för fel på mig/oss? Varför fäster inte ägget? Antar att ägget släpper eftersom ägglossningstestet visar positivt. Vad kan vi mer göra under tiden tills att jag gått ner till rätt BMI?
Hur har det gått för er med ägglossning och regelbunden mens men som inte blivit gravida? Vad var det för orsak till det? Hjälp en frustrerad kvinna!
Det är väldigt troligt det är ditt jättehöga BMI som är orsaken till er barnlöshet. Du behöver inte "kämpa" för att gå ner i vikt, allt som behövs är att lägga om din kost till normalt så kommer kilona bara rasa av dig.
Kruxet kan vara att du vant din kropp vid ett så högt kaloriintag att det redan känns normalt för dig. Det kan dels vara rent fysiskt, att du töjt ut magsäcken så att du äter större portioner än du behöver. Då är ett tips att kraftigt öka andelen grönsaker i maten, för att få mycket volym till lågt kaloriinnehåll. Dels psykologiskt - äter man t.ex fem chipspåsar i veckan känns det som man skär ner om man bara äter tre chipspåsar, men egentligen ska man ju inte äta chips alls om man vill normalisera vikten.
Det kan onekligen upplevas som en jobbig omställning att äta normalt och säga adjö till chips, godis, glass och annat sött. Men på samma sätt man kan vänja sig vid dåliga vanor kan man också vänja sig vid hälsosamma vanor. Efter ett tag försvinner suget efter sötsaker. Lagom med motion är också bra, kan vara enkla saker som promenader tillsammans med din man, men överlag har kosten mycket större påverkan på vikten än motion.