• anemon1

Ang UD:s beslut: Har alla i Coronakrisen rätt till ombokning av flyg (fast biljetterna ej är ombokningsbara?

Ja, hur är det? På flygbolagets KLM:s hemsida står det typ "med anledning av Corona, vill du boka om din resa gör så här på hemsidan, du slipper ombokningsavgiften...". Har t o m läst att detta med Corona kan betraktas som en så speciell och oväntad händelse att den ger konsumenterna rättigheter till pengar tillbaka även om man inte bokat s k paketresor. Någon som är i samma situation och är rädd att förlora både resa och pengarna ...?

• Svar på tråden Ang UD:s beslut: Har alla i Coronakrisen rätt till ombokning av flyg (fast biljetterna ej är ombokningsbara?
  • Limeblad

Jag ska inte resa än så för egen del hoppas jag att avrådan hävs tills jag ska åka (efter 14 april). Men ja, jag är tveksam till att jag kommer få mina pengar tillbaka om det blir så att jag inte kan åka. Har bokat reguljärflyg med olika flygbolag via typ flygresor.se (minns inte vilken nu) och sen flera olika hotell. Har inte läst i mina reseförsäkringar. Har hemförsäkring och sen om det var någon försäkring på kortet vi betalade resorna med. Tror inte flygbolagen själva har resurser att betala tillbaka allas resor så min förhoppning är någon försäkring.

• närkommertrean

Om man har köpt en paketresa, alltså flyg och hotell genom en researrangör, får man tillbaka pengarna eller boka om. Den informationen har jag iaf sett att Ving, Tui och Apollo gått ut med.

• Annita

Ofta finns ju en paragraf om force majeure, vilket detta borde vara. Då kan man inte utgå från att man blir ersatt eftersom det är en så otroligt oförutsägbar situation. Men bolagen försöker säkert gå kunderna till mötes så långt det är möjligt.

• Jagochdublirvi

Nej, det har man inte. Kolla med din researrangör vad de säger. I vissa fall så står man, vad jag har förstått det som, utan något mer än en kostnad som man inte får något för, i andra fall, som i det du skriver om vad KLM skriver så får man boka om utan att behöva betala ombokningsavgifter men då får man inte några pengar tillbaka om man väljer att inte resa alls, och i vissa fall kan man få pengarna tillbaka även om man inte betalat något för att få ombildningsskydd. I vissa fall kan det bolag vars kort som använts vid betalningen stå för i alla fall en del av kostnaden. Så det gäller att alltid innan bokning kolla vad det är för försäkringar som finns och antingen välja att betala den extra kostnaden eller ta risken att kanske få betala för något man inte får. Själv väljer jag alltid att betala extra för att få om-/avbokningsskydd även om det kostar mer just för att jag lärt mig den hårda vägen...

• Finansen7

Svenska UD bestämmer inte över utländska flygbolag (och inte de inhemska heller). Bolagen gör säkert sitt bästa för att kunderna ska kunna boka om.

Resebolagen kommer bli oerhört trängda av Coronakrisen så vi får väl se hur länge de härdar ut. Att boka ej ombokningsbart är att ta en risk.

• Mint

Ska (eller ska vi?) flyga med Norwegian 23 april, om flygbolaget finns kvar då och restriktionerna släppt och räknar inte med att få några pengar tillbaka om något skulle stoppa resan. Hotellet är avbokningarnas så där riskerar jag ingenting, men flygbiljetterna lär brinna inne.

• anemon1
    Annita skrev 2020-03-14 23:10:59 följande:

Ofta finns ju en paragraf om force majeure, vilket detta borde vara. Då kan man inte utgå från att man blir ersatt eftersom det är en så otroligt oförutsägbar situation. Men bolagen försöker säkert gå kunderna till mötes så långt det är möjligt.

Ja, jag har nu fått info om att ombokning är det som gäller för alla(?), i alla fall har jag inte hört/sett ngt annat. Men har man tur så kanske även force majeure kommer och styr i denn unika oväntade virus-situation. Jag vill gärna höra om någon på riktigt senare faktiskt fått tillbaka pengar p g a denna regel...?
  • Limeblad
    anemon1 skrev 2020-03-15 12:19:56 följande:

Ja, jag har nu fått info om att ombokning är det som gäller för alla(?), i alla fall har jag inte hört/sett ngt annat. Men har man tur så kanske även force majeure kommer och styr i denn unika oväntade virus-situation. Jag vill gärna höra om någon på riktigt senare faktiskt fått tillbaka pengar p g a denna regel...?

Force majeur innebär att du inte får någon ersättning även om resan ställs in och du i normala fall hade fått ersättning.
  • Finansen7
    anemon1 skrev 2020-03-15 12:19:56 följande:

Ombokning för vilka ?alla?? Det beror på ditt flygbolag! T ex SAS återbetalar om flyget ställs in och ger voucher för ombokning om flyget redan är bokat och beräknas gå.

Du måste kontrollera med det bolag du åker med.

Force Majure brukar inte vara till kundens fördel.
  • anemon1
    Limeblad skrev 2020-03-15 12:24:05 följande:
    Force majeur innebär att du inte får någon ersättning även om resan ställs in och du i normala fall hade fått ersättning.
    Är det så? Oj, jag trodde det var något bra som gynnade oss resenärer ...!?
  • Limeblad
    anemon1 skrev 2020-03-15 16:42:26 följande:

Är det så? Oj, jag trodde det var något bra som gynnade oss resenärer ...!?

Nej, det innebär att när något oväntat händer såsom krig, naturkatastrof, epidemi, strejk behöver man inte prestera enligt avtalet. I detta fall tillhandahålla en flygresa. Läste att branschorganisationen nu har nu rekommenderat sina medlemmar (resebyråer) att inte betala ut ersättning eftersom de i sin tur inte fått ersättning från flygbolagen.
  • anemon1
    Limeblad skrev 2020-03-15 17:07:48 följande:
    Nej, det innebär att när något oväntat händer såsom krig, naturkatastrof, epidemi, strejk behöver man inte prestera enligt avtalet. I detta fall tillhandahålla en flygresa. Läste att branschorganisationen nu har nu rekommenderat sina medlemmar (resebyråer) att inte betala ut ersättning eftersom de i sin tur inte fått ersättning från flygbolagen.
    Ok, ja har jag tur så får jag en voucher, svårt att boka om när man inte vet när det går att flyga igen ju ...
Svar på tråden Ang UD:s beslut: Har alla i Coronakrisen rätt till ombokning av flyg (fast biljetterna ej är ombokningsbara?