• Itsbarbiebitch

Kan jag dra ut mitt barns tand

Mitt äldsta barn som är 8 har en jättelös tand (den som

Sitter bredvid framtanden) och är besvärad, ledsen och orolig över denna. Han tycker det är lite läskigt och obehagligt.

Den har varit lös i över en vecka och nu är den jättelös och tandköttet ovanför just denna tand är nästan lite lila.

Kan jag försöka dra ut tanden på honom genom att nypa åt och bryta med fingrarna? Eller ska man få vänta tills den trillar av själv? Han väntar verkligen in i det sista- äter jätteförsiktigt och inte på den sida som

Tanden är på osv... trött på att se honom så oroad och nedstämd pga sin tand.

Någon annan som hjälpt sitt barn med en lös tand? Tack på förhand

• Svar på tråden Kan jag dra ut mitt barns tand
  • Mortiscia80

Du ska absolut inte bryta i tanden! I vanliga fall ska man låta den lossna själv. Om tandköttet är lila så låter det verkligen inte friskt och ni borde söka er till tandläkare. För övrigt, det är gratis tandvård för barn, varför har ni inte gått dit redan?

• honutannick

Jag fick alltid mina tänder utdragna av farmor, har dragit av mina 2 barn i alla år och det har inte varit några problem, då har det varit så pass löst att det barahargått att ta tåg och vrida den så har den lossnat.

Men jag håller med om att du måste kolla tandköttet! Det ska inte vara lite och det blir det inte av vanlig tandlossning.

Mitt ena barn hade en tand "inkapslad" i tandköttet, det sprack liksom inte upp utan följde med tanden när den växte, det försvann av sig själv när han bet i en morot och det kom ett litet litet hål så tanden kunde komma fram, helt ofarligt även om det såg hemskt ut... detta hade han dock inte ont av

• Carabellis kusp

Dra ut tanden och sök tandvård om tandköttet inte blivit bättre några dagar efter. Som tandläkare träffar jag i alla fall någon gång per vecka barn med lösa tänder som söker vård, men det är inte ett tillstånd som vi kan behandla på något annat sätt än att ta bort tanden. För barnen är det mer skonsamt att en förälder drar ut den än att jag gör det.

• Kodia

Jag fick rådet av en tandläkare en gång att man alltid kan dra ut lösa mjölktänder, det är ingen fara! Hon tipsade också att ta tag i tanden med en bit hushållspapper/pappershandduk för att få ett bra grepp.

• Hyllemor

Vrid den ett par varv och se om den lossnar (tvätta händerna innan.)

Jag hade som barn en mjölktand som inte lossnade, trots att den snurrades flera varv. Mitt tandkött var också missfärgat. Tandläkaren fick lösa det hela och jag fick behålla tanden, men då hade den snurrats många, många varv innan dess. Tandläkaren trodde inte på min mamma, som sade att hon hade försökt i flera dagar, utan tandläkaren trodde att hon gjorde fel, eftersom den ska lossna på 1-2 varv. Mjölktanden såg minst sagt speciell ut med en lång bit tand (rot?) som en spets, som var dubbel så lång som tanden och som hade suttit långt ned käken. Tandläkaren hade aldrig sett något liknande under alla år, påstod hon.

Nåja, de flesta mjölktänder lossnar om man vrider dem ett varv. Jag var tydligen ett undantag (vilket märktes senare när jag skulle dra ut tänder i samband med tandställning. Jag hade betydligt fler rötter på tänderna än normala människor. Den tandläkaren tyckte att jag skulle ringa Guinnes rekordbok.) Jag önskar att jag hade gjort det, för då hade kanske inte nästa tandläkare 15 år senare hade spräckt min käke och dessutom drog den ur led, när denne skulle dra ut en visdomstand, trots att jag påtalade att mina tandrötter är betydligt fler än vad andra människor har och jag hellre ville ha en operation...

Oavsett vilket, det är extremt ovanligt att en mjölktand inte lossnar av sig själv. Det lila är säkert ett blåmärke och lite tandköttsinflammation. Om ni trots allt snurrar runt den många varv, och den inte går av, så kan det vara bra att ha min historia i huvudet. Jag kan ju inte vara den enda personen i världen som har sjukt många rötter - och tydligen till och med på mjölktänder.

Svar på tråden Kan jag dra ut mitt barns tand