• Anonym (Anna)

När kommer känslorna tillbaka?

Under min graviditet tappade jag från ingenstans känslorna för min sambo och blev ganska likgiltig inför det mesta. Jag fick höra av barnmorskan och andra föräldrar att det inte är ovanligt, att det beror på hormonerna att man tvivlar över saker i livet.

Ni som har erfarenhet, när brukar detta släppa efter aborten? Hormonerna alltså. När blir man sig själv igen? Jag ska göra kirurgisk abort i övermorgon och längtar efter att känna mina riktiga känslor igen.

• Svar på tråden När kommer känslorna tillbaka?
  • Anonym (Jag)

Jag tvivlar att det släpper efter en abort

• Anonym (försiktigt skeptisk)

Jag hoppas du har valt att göra abort för att graviditeten var oönskad, och inte för att få tillbaka vissa känslor?
    Det är inte säkert att det fungerar, nämligen. Det kan vara så att du tappat känslorna för din sambo av en bra anledning, som inte har med hormoner att göra. Har du funderat över er relation och hur ditt liv fungerar i övrigt? Är det som du vill ha det, eller är de tappade känslorna ett symtom på att du behöver ändra något för att må bättre?

• Anonym (Abort)

Jag gjorde abort i tisdags vecka 5+6. Tappade aldrig känslorna för min man för jag älskar honom extremt. Däremot sexlusten har varit som bortblåst sedan jag tog gravtestet. Igår började sexlusten komma tillbaka och idag har vi gått och hånglat och kåtat upp varandra. Kan inte ha sex för jag blöder ju men lusten finns. Hur hade du det innan aborten? Hade du starka känslor för honom då? Är du deprimerad? Nästan alla kvinnor blir nere av en abort. Det är ingen lätt sak att göra. Man gör våld på sig själv i nån mening. Jag krisade hela abortdagen. Grät hejdlöst och livet kändes kolsvart men jag var tvärsäker på mitt beslut. 40+ med större barn. Hade aldrig orkar börja om igen. Ville du verkligen göra abort eller ångrar du dig? Tror du behöver prata med någon. Tycker inte du borde tappa känslorna för din man om inget är fel mellan er. Det kan bero på aborten och depression. Kram

Svar på tråden När kommer känslorna tillbaka?