• Carolinam

Normalt att det lossnar slempropp varje dag? V 33

Hej!

Är i V 32+4, har haft otroligt mycket sammandragningar sedan v 25 och är därav sjukskriven.

De senaste veckorna så har det lossnat bitar av slemproppen varje eller varannan dag. Inget blod i. Helt genomskinlig och är helt säkert på att det är slemproppsbitar pga konsistensen. (Andra barnet).

Vet att den återbildas men vad tusan lossnar det hela tiden för?

Låg inlagd häromdagen pga onda sd och att tappen kortats. Inte mega mycket men till 2,5 cm. Är inte öppen.

Är det fler som tappat lite slempropp hela tiden? Var förlossningen nära? När födde ni?

Har fortfarande onda sd men absolut inget regelbundet och antar det är normalt såhär sent i graviditeten. Är inte orolig, bara nyfiken :)

Tack för svar

• Svar på tråden Normalt att det lossnar slempropp varje dag? V 33
  • eme141

Hej! 
    Vill dela min historia, kanske den hjälper... lite i alla fall... 

Jag väntar mitt första barn, men har haft samma problem, blev sjukskriven i v 25 ca.... pga sammandragningar och min slempropp gick i v 27, först en bit och sedan resten. Livmodertappen mättes i v25 till 4cm och i vecka 27 till 1.6cm med "frenulering" eller något sånt, som betydde att den var lite öppen... 
    dock så har inget hänt sedan dess.... jag är nu i v 39. 

De sa att jg skulle kanske föda snart... på kontrollen i vecka 33 sa dem att jag måste gå hem o packa alt för bebis komemr inom 10 dagar med stor sannorlikhet ( ctg kurva, sammandragninagr, kort tapp, gränslite fostervatten var läkarargumenten)... 

Men nu sitter jag här förvirrad , mår prima i vecka 39 fysiskt, men psykiskt har de senaste veckorna vart en förvirrad berg och dalbana pga allt som hänt.

summa sumarum; troligen helt normalt i förhållande till din situation. OCH, vad de sa till mig har barnet goda förutsättningar om det föds från v 26, trotts att de kan behöva stöttas neonatalvård och hjälp med lung-mognad.

Svar på tråden Normalt att det lossnar slempropp varje dag? V 33