• s87s

Vem ärver ?

Har googlat så mycket men blir helt snurrig. Ge mig raka rör.

Familjen består av:

Mig

Mina två barn från tidigare förhållande

Min sambo

Vår gemensamma son.

Gemensam villa.

Om jag eller min sambo går bort, vem är över vad och hur funkar det? Så svårt med särkullsbarn etc.

• Svar på tråden Vem ärver ?
  • Nervernautanpå

Er gemensamma son ärver honom. Om du dör delar barnen på arvet.

Jag kan ha fel, men så har jag förstått det. Hade ni varut gifta hade du ärvt honom och han dig.

Annars måste man skriva testamente.

• MagicWand

Min lilla familj består av mig och min sambo.

Nyblivna husägare bestämde vi oss för att skriva ett testamente. Vid bortgång ärver vi varandra och den dagen vi båda är borta ärver våra gemensamma (framtida) barn oss. Hinner vi inte få några barn och vi båda är borta, delas allt upp mellan våra föräldrar / syskon, ja.. de som är kvar när vi gått bort.

Hade vi inte skrivit ett testamente och etc jag gått bort, så har min sambo stått där med ett hus som min del av huset gått i mina föräldrar och syskon. Så antingen har han den dagen måstat köpa ut min familj från huset eller kanske bråkat med min familj om de inte velat sälja min del av huset.

Är du orolig, har du en massa tankar kring det här. Ta med dig gubben din till en advokatbyrå och skriv ett testamente som ni formar själva. Kostar en slant men klart värt det när dagen kommer.

• Fiakakan

Äger ni villan 50% vardera?

Om någon av er går bort görs en delning på samboegendomen med hälften, dvs det som inom hushållet är köpt för gemensamt bruk. Hit räknas ej bilar, sommarställen, personliga ägodelar.

Biologiska/adopterade barnen ärver den förälder som gått bort med lika delar. Bonusbarn ärver inte.

Sedan kan ni ha livförsäkring via kollektivavtalet. Där måste ni kolla upp vem som får pengarna. Det kan vara barn, sambo, bonusbarn eller någon annan.

• annabellelee

Eftersom ni inte är gifta ärver ni inte varandra.

Dör du först ärver dina tre barn dina tillgången, inklusive din halva av huset.

Dör han först ärver ert gemensamma barn hans tillgångar inklusive hans halva av huset.

• Barbro45
    s87s skrev 2020-03-05 19:59:04 följande:

Har googlat så mycket men blir helt snurrig. Ge mig raka rör.

Familjen består av:

Mig

Mina två barn från tidigare förhållande

Min sambo

Vår gemensamma son.

Gemensam villa.

Om jag eller min sambo går bort, vem är över vad och hur funkar det? Så svårt med särkullsbarn etc.

Förutsätter att det inte finns något testamente. Sambo ärver inte varandra. När du avlider sker en bodelning, det som du äger ingår i dödsboet efter dig, det ni äger gemensamt som bostaden värderas och halva värdet ingår i dödsboet efter dig. Ditt dödsbo delas i tre delar, lika del till vart och ett av dina barn. Det är alltså dina tre barn som ärver dig.
    Om din sambo dör först sker bodelning på samma sätt men hans del går helt till ert gemensamma barn.
  • Teresiat

Spelar ingen roll om ni gifter er, eftersom det finns särkullbarn... sedan finns det något som heter att man har rätt att sitta i orubbat bo, dvs gemensamma barnet måste vänta med sitt arv. MEN, fråga en jurist. Det är som du säger komplicerat när det finns särkullbarn osv. Har sett folk skriva fel SÅ många gånger i olika forum..

Svar på tråden Vem ärver ?