IVF kötid
Hej!
Efter en långdragen fertilitetsutredning har vi äntligen fått en remiss till IVF på Sahlgrenska. Nu står vi i kön! Hur länge fick ni stå i kö innan det blev er tur?
Hej!
Efter en långdragen fertilitetsutredning har vi äntligen fått en remiss till IVF på Sahlgrenska. Nu står vi i kön! Hur länge fick ni stå i kö innan det blev er tur?
Har tyvärr inget svar på din fråga men undrar samma! Var idag på återbesök hos gyn, det enda som är kvar för oss är att lämna in infektions prover sen skickas remissen in till ivf! Har du/ni fått göra infektionsproverna ännu?
Hej! Vi ställdes i kö på Sahlgrenska i början av oktober och fick en tid denna veckan. Vi har ombokat tiden och ska dit först i april, men total väntetid för oss var alltså 5 månader. Hoppas det går snabbt för er! Väntan är ju olidlig!
Hej!
Har tyvärr inget svar på din fråga men undrar samma! Var idag på återbesök hos gyn, det enda som är kvar för oss är att lämna in infektions prover sen skickas remissen in till ivf! Har du/ni fått göra infektionsproverna ännu?
Kötiden är 5-6 månader. Vi fick en återbudstid med kort varsel och fick tid efter drygt 4 månader. :)
Ivf ingår i vårdgarantin och ni ska erbjudas ett besök senast 90 dagar från remissdatum. www.1177.se/Vastra-Gotaland/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/vardgaranti-i-vastra-gotaland/
Då kanske det kan bli något efter sommaren i alla fall
Vi har gjort infektionsproverna också, hitta inget. Vi var på vårt första besök i sep-19, sendan dessa har det gått långsamt.
Ja ni blir med största sannolikhet kallade direkt efter sommaren.
Tyvärr tror jag du måste söka dig utanför Västra Götalandsregionen om du vill åberopa vårdgarantin. VGR har inte avtal med privata företag såsom vissa andra regioner verkar ha.
De är skyldiga att erbjuda vård hos annan vårdgivare om de inte uppfyller vårdgarantin. De ska dessutom stå för era omkostnader i form av exempelvis resor, övernattningar och förlorad arbetsinkomst. Det innebär att det ligger i deras intresse att erbjuda att betala för vård hos en närbelägen vårdgivare. Dock vet jag att de ofta försöker skrämmas med att man kan hamna var som i landet. I mina öron låter det orimlig då det skulle bli otroligt kostsamt för vårdgivaren att exempelvis skicka någon på ivf-behandling i Norrland.
Vårdgarantin är lagstadgad och de kan inte välja att uppfylla den eller inte om någon åberopar vårdgarantin (vilket jag för övrigt tycker att alla borde göra, så kanske det blir ett slut på dessa orimliga väntetider när vi ställer krav på att de ska följa lagen).
Absolut det har du rätt i. Men faktum kvarstår att VGR inte betalat för privat vård (de har inga avtal för det) utan då får man ställa sin remiss till en annan region där kötiden är kortare (tex Stockholm). Tidigare kunde man vända sig till Region Halland som hade avtal med privata aktörer i Göteborg men även de tar sagt upp sina avtal.
Det är inte patientens ansvar, utan vårdgivaren som ska remittera patienten vidare.