Volvov70PerErik68 skrev 2020-02-26 15:30:34 följande:
Har läst en del om att Corona-viruset skapat stor oro och besvikelse på amerikanska och svenska börsen..
Men jag har läst en del bloggar som säger att man inte ska sälja just nu, utan tvärt om är det ett guldläge att köpa aktier billigt!!
Hur ser ni på situationen? Köpa eller Sälja? ![Skrattande Skrattande](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-laughing.gif)
Om du tittar bakåt så ligger OMX30 fortfarande högre än den gjorde för ett år sedan. Det är alltså inte rea eller guldläge på börsen. Ett guldläge infinner sig när börsen kraschat och då pratar vi om nedgångar på 50% eller mer. Du bör även vara medveten om att en börskrasch inte sker över en natt utan är en långdragen historia.
Enstaka aktier kan ha blivit mer köpvärda men då du av frågan att döma inte har någon större erfarenhet av aktiehandel skulle jag avråda från att köpa enstaka aktier. Om du ändå vill köpa enstaka aktier så läst åtminstone på om riskspridning innan du börjar köpa. Du bör dessutom vara medveten att om vi är på väg mot en börskrasch så kommer varken du eller bloggarna att prata om dagens aktiekurser som rea utan som överpris.
Sen var det så frågan om hur ni ser på situationen, köpa eller sälja. För min del gör det ingen skillnad. Jag är långsiktig och köper det jag finner intressant, prisvärt och som passar min portföljstrategi. Säljer gör jag sällan och då bara om det inte längre passar in i min portföljstrategi.
När det kommer till aktier är det gamla vanliga tråkiga rådet om att måndasspara10% av nettoinkomsten i breda billiga fonder under lång tid fortfarande ett bra råd.