Jennn skrev 2020-02-22 06:36:56 följande:
Hej!
Jag har mitt första barn på 1,5 år, en pojke. Han är charmig, rolig och snäll..
MEN han är överallt och ingenstans. Säkert vanligt för små barn, men han måste ta på allt, röra allt, mycket spring i benen, extremt nyfiken och klåfingrig. Förstår ju oxå att många barn är så, men han är extrem, finns inget stopp. Vill bara kolla med er som haft liknande, kan vissa barn lugna sig lite när dom blir äldre? Gått från sjukt aktiv och överallt till lugn?
Han somnar även 19.30 i sin säng, vill oftast in till oss någon gång på natten (olika tider när det händer) ibland sover han en hel natt i sin säng i sitt rum..han vaknar 05.30-06.00. Sover 1,5 på dagen. Kan det även ta tid att dom sover en hel natt i sin säng?
Tack för tips och svar!
1,5-åringar är sådär. Vilda och galna. Mina barn har lugnat sig först runt 4 år ungefär. Så det är nog bara att härda ut, jag tycker att det låter helt normalt. Jag har själv upplevt perioden mellan 8 månader till 3 år tuff just eftersom de är så intensiva då, barnen. De är bebisar i huvudet men kroppen är rörlig så man får jaga efter dem. Runt fyra år har mina barn blivit lugnare och kunnat sitta stilla mer. Det kommer successivt från två års ålder uppåt tycker jag, men vid fyra år är det mer markant skillnad mot tidigare.
Det där med att sova hela nätter i egen säng vet jag tyvärr inte när det kommer, mitt äldsta barn är sju år och sover fortfarande med oss pga mardrömmar. Så att en 1,5-åring inte sover ensam hela nätter är helt normalt tycker jag.