• Mikimiki

När fick era barn bruna ögon?

Som jag har förstått det så föds många barn med blå ögon men att detta sedan kan ändras. Min dotter är nu 2 månader och hon föddes med blå ögon. Ibland ser de nu lite bruna ut men oftast grå eller blå. Både hennes pappa och jag har bruna ögon så vi är lite nyfikna på vilken färg hon kommer få och hur lång tid det tar. Ni som har barn med bruna ögon, föddes de med det eller när blev de bruna?

• Svar på tråden När fick era barn bruna ögon?
  • stor grön drake

Min 3-åring (fyller om en vecka) började mörkna i somras. Han är fortfarande inte brun så återstår att se vad det blir av honom. Pappa har bruna och jag gröna.

Pappans ögon blev bruna i femårsåldern.

• Linnis92

Hon hade bruna ögon direkt vid födseln och har fortfarande det vid 4 års ålder.

• syntharen

Äldsta sonen hade klarblåa ögon fram till han var runt 1,5 år, då såg vi en brun fläck i ena ögat. Sedan dess blev ögonen mer gröna men med den bruna fläcken kvar. Andra sonen hade bruna ögon från start. Tredje barnet har klarblåa ögon men är just nu bara 1 år så kanske hinner dom ändras. Men hon är mkt ljusare än sina bröder så det känns som om hon kanske kommer ha kvar sina blå ögon.

• närkommertrean

Jag har bruna ögon och min man blåa. Första barnet föddes med mörkblåa ögon som snabbt ljusnade och blev mer klarblåa. Sen tog det några månader så blev de mörkare igen och sen växlade de mellan blått och grått ett tag innan de blev helt bruna när han var runt ett år.

Andra barnet föddes med lika mörkblå ögon som första men de blev sedan ljusare och ljusare. Efter någon månad var de helt klarblå och har inte ändrats sedan dess. Han är även blond till skillnad från storebror som har brunt hår.

Barn nummer tre är 7 månader nu och föddes precis som brorsorna med mörkblåa ögon. De har sedan dess växlat mellan ljusblåa, mörkblåa, gråa, gröna och ljusbruna och just nu är de gråbruna. Jag tror de kommer bli bruna tillslut då han är väldigt lik sin äldsta storebror i utseende och färg på håret. Men det hade varit coolt om de blev blåa så hade han fått samma hårfärg som ena brorsan och samma ögonfärg som andra brorsan. :)

• Mrs Green

Riktigt bruna blev dotterns ögon i 4-årsåldern. Innan dess var de grönbruna. När hon föddes var de blågrå. 

• Jag är bara jag

Återstår att se om de blir helt bruna. De har aldrig varit blå, nu vid 1,5 är de grön-bruna.

• Jemp

Ena sen födseln, andra hade mörka men mer obestämbara med lite blåton. Tydligt bruna vid ett halvår kanske.

• trollhona
    Mikimiki skrev 2020-02-18 16:48:11 följande:

Som jag har förstått det så föds många barn med blå ögon men att detta sedan kan ändras. Min dotter är nu 2 månader och hon föddes med blå ögon. Ibland ser de nu lite bruna ut men oftast grå eller blå. Både hennes pappa och jag har bruna ögon så vi är lite nyfikna på vilken färg hon kommer få och hur lång tid det tar. Ni som har barn med bruna ögon, föddes de med det eller när blev de bruna?

Två föräldrar med bruna ögon kommer inte få ett blåögt barn.
    Min var ca7 månader när de började gå från blå till brun, men mörknade med tiden fram till 6år ungefär.
  • tofslan
    trollhona skrev 2020-02-19 18:44:49 följande:

Två föräldrar med bruna ögon kommer inte få ett blåögt barn.

Min var ca7 månader när de började gå från blå till brun, men mörknade med tiden fram till 6år ungefär.

Ej, jo? Två blåögda barn får inte brunögda barn men att två brunögda får ett blåögt barn är inte särskilt ovanligt, om båda brunögda föräldrarna har ett blått anlag kan barnet få blå ögon. Vi är båda föräldrarna brunögda (jag har dock en blåögd mamma, min man har också många blåögda släktingar). Vi har ett blåögt barn och två brunögda barn. Våra brunögda barn var brunögda ganska från start. Vår 8-åring har i vart fall än så länge blå ögon, tror inte att det kommer ändras
Svar på tråden När fick era barn bruna ögon?