hur gäller köplagen i det här fallet
ska försöka beskriva problemet så kortfattat som möjligt
i augusti bestälde och betalade jag med swish för mössor och halstuber till barnen, beställde från en privat person som har det som typ hobby och tar emot beställningar. ska tillägga att jag betalade för spårbar frakt.
en månad senare frågade jag säljaren hur det gick med beställningen och då var den snart klar, ytterligare tre veckor senare skrev jag igen och undrade hur det gick och skrev då även att jag skulle behöva dom till v 43 då vi skulle norrut och fick ok till svar från säljaren.
bara några dagar innan vi skulle iväg så fick säljaren i väg paketet och jag fick be upprepade gånger om spårnumret, till slut fick jag ett som när man sökte på det bara gav till svar att numret var felaktigt, tog upp problemet med säljaren som menade på att appen inte hunnit uppdateras än, när det fortfarande blev samma resultat några dagar senare så menade säljaren på att paketet var inlämnat men att butiken missat att scanna in det, enligt post nord så borde det i så fall ha ståt att frakten var bokad när man sökte på numret, enligt post nord så är numret bara fel.
inget paket dök upp, tre veckor efteråt så sydde säljaren upp ett till sett som blev färdigt i slutet av november men av olika anledningar så postades det inte förrän i mitten av december, fick återigen tjata om att få spårnumret, fick till svar att säljaren inte var hemma men hade kvittot hemma och skulle återkomma så fort hen kom hem till helgen.
på måndagen kontaktade jag åter säljaren som inte hört av sig, fick svar på torsdagen att säljaren pratat med post nord som haft problem med sina aviseringar ( fick fortfarande inget nr )
den tredje januari hittade postnord paketet och skickade det åter till säljaren ( enligt säljaren) den 27 januari var paketet åter hos säljaren och är fortfarande kvar hos säljaren då säljaren inte har haft möjlighet att posta, kan även tillägga att säljaren vägrar att betala tillbaka pengarna och vill inte möta upp min sambo för att överlämna paketet ( han jobbar i staden som säljaren bor i ) utan envisas med att paketet ska postas när hen hinner.
jag börjar bli lite trött på att vänta, sen dels så har jag sedan länge varit tvungen att köpa andra mössor och sen är det inte så mycket kvar av vinterperioden, som mest kommer barnen hinna använda mössorna två månader innan det blir för varmt.
har försökt läsa köpelagen för att lista ut vad som gäller i det här fallet men blir inte riktigt klok på det, har jag rätt att häva köpet pga för lång leverans tid ?