Jag skall försöka minnas hur det var för oss. Min man kommer från en annan världsdel. Vi träffades på nätet och chattade många timmar per dygn innan vi sågs första gången. Under ca 1,5 års tid reste jag till honom ungefär var 3e månad. Han kom och hälsade på vid ett tillfälle, men det var dyrare och omständigare än att jag reste dit.
När vi bestämt oss för att han skulle flytta hit så lämnade vi in en ansökan via migrationsverkets hemsida. Därefter fick han relativt snabbt ett bokat besök på sin ambassad i sitt hemland. Jag tror det kan skilja sig åt lite nu i vilken ordning man gör allt, men det står också på hemsidan. Där står vilka dokument som behövs för ansökan.
Vid besöket på ambassaden blev han även intervjuad och tillfrågad om saker angående min familj, som hur många syskon jag har, vad mina föräldrar heter osv. Jag tror inte det är en katastrof om man inte kan svara på allt, bara man förklarar varför man inte vet det.
Hans ambassad skickade papper till Sverige (minns inte om det var till ambassaden eller direkt från migrationsverket). Eftersom vi gjorde detta under 2011 fanns det inte lika många utlänningar i Sverige och processen gick snabbare. Jag fick efter ca 1 månad ett brev med frågor att besvara. Det var liknande frågor som han fick, där jag skulle skriva om hans släkt, men också vilka gemensamma planer vi hade. Då skrev jag att vi planerat att gifta oss, och ett datum i början av 2012. Vi var alltså inte gifta när vi påbörjade detta, men det räcker att man "planerar att leva ihop". Jag behövde också ha en bostad där han kunde bo.
Till detta frågeformulär skulle jag bifoga eventuella bevis på att vi kände varandra bra. Jag bifogade översikt på många hundra chat-konversationer vi haft, samt kopia på flygbiljetter när vi besökt varandra. Jag kunde också bifoga att jag eventuellt var gravid i ca 5 v, med papper på att vi gjort ivf under hans besök i Sverige.
Jag är rätt säker på att man nuförtiden måste kunna intyga att man kan försörja den andra personen, och således ha en viss minimi-inkomst, eller i alla fall pengar på banken, rika föräldrar som ger "månadspeng" eller liknande. Om du studerar måste du kolla upp om studiemedlet räcker för detta. Jag vet inte summan.
Efter att jag skickat in pappren tog det ca ytterligare en månad innan han hade fått tillfälligt uppehållstillstånd för 2 år. När vi levt ihop i knappt 2 år ansökte han om att få förläng uppehållstillstånd, och han fick då ett permanent tillstånd. Detta skulle han egentligen kunna ha resten av livet, men för större trygghet valde han efter ca 6 år att ansöka om att bli svensk medborgare. Det gick lätt att göra via nätet, men man får tex inte vara dömd för brott, eller ha skatteskulder (ens skuld hos Kronofogden tror jag).
Under hela ansökningstiden var det ok för honom att besöka Sverige, MEN jag tror det var så att han inte fick lov att vara i Sverige just när beslutet om uppehållstillstånd fattades. Han var också tvungen att hämta ut sitt tillstånd på ambassaden i sitt land. Så, om din blivande man planerar att besöka Sverige under väntetiden så bör ni prata med migrationsverket inför varje besök så att de inte planerar att fatta något beslut just då. Kontrollera också noga att de inte ändrat reglerna och alla besök numera är förbjudna även under handläggningstiden.