isolande skrev 2020-02-17 12:53:00 följande:
Vad är det för utbildningsnivå på ponnyn? Svider 35 tusen i er plånbok eller gör det knappt någon skillnad? Sådant får man också ta med i beräkningarna .
När det gäller ålderskrämpor borde de inte dyka upp så länge ni inte rider ponnyn med helt annan belastning än den tidigare ägaren. Men om detta skulle ske så är det bra att prata om det med dottern innan ni köper hästen, och också se det som en del av hästlivet att känslomässigt hantera skadade hästar, avlivning eller att sälja. Hästarna lever kortare tid än oss och vi är de som måste ta ansvar för att de skall må bra under den tiden de lever eller slippa lidande.
Låter kanske hårt att säga till ett barn, men det är den krassa verkligheten.
Vi har egentligen satt ett betydligt högre maxpris för "ponnyplåboken" så dessa 35 svider inte närmvärt. Den dagen dottern blir för lång/ponnyn bara ska gå som sällskap,så bör vi ha sparat ihop denna summa igen om allt går som det ska och i intresset kvarstår.
Jag tror inte att pony har någon direkt utbildning. Det är en ridskoleponny som ägs privat sedan ett par år tillbaka.
Han tävlar LD och LC i hoppning med nuvarande ägare och det är nog ungefär dit vi skulle komma under dessa år om ambitionerna håller i sig.
Nu har min dotter bara precis kommit ut på 2 pay&jump så det finns massor kvar innan hon har tävlingsrutin av "riktiga" tävlingar. Att skaffa denna rutin och erfarenhet är lite det som är tankarna med denna ponny, och att helt enkelt få äga och älska en alldeles egen ponny med allt vad det innebär!
Hon har en ponny hon är medryttare på sedan ett år tillbaka, men det är ju en annan sak att ha ansvaret helt och hållet! Såklart är ju ansvaret mitt till det yttersta så missförstå mig inte!