Fråga om Kronofogden
Hej!
Har en utländsk arbetsgivare som jag betalar sociala avgifter för å deras vägnar i Sverige. De har inget kontor här.
De har tyvärr varit dåliga på att betala mig de pengar som jag sedan ska betala till Skatteverket. Detta har lett till att Skatteverket nu skickat en skuld på lite mer än 10 000 kronor till Kronofogden.
Skulden är på ett organisationsnummer, inte mitt personnummer. Men jag står som någon slags ansvarig i Sverige för att betala så det är mig som KFM skickat skulden till och mig de vill ha pengar av.
Mina frågor är nu:
1. Skulden förfaller den 15 februari. Jag kommer att kunna ha hela skulden betald den 20 februari. Hur brukar det fungera? Kommer jag att ens hinna få något från dem innan? Har varit i kontakt med dem idag och de ska ringa mig efter att skulden har förfallit.
2. Jag är SÅ rädd att de bara direkt ska skicka ut ett papper som säger att de kommer att utmäta min privata bil utan att ens prata med mig och innan jag hinner betala. Fungerar det ens så? Har inte någon stor lön så är rädd att de bara ska se bilen och inte ens fråga mig om när jag kan betala och om jag kan betala innan.....
Som sagt...det jag kan betala den veckan som kommer direkt efter att skulden förfaller....
Någon kunnig eller någon med erfarenhet som kan råda mig? Jag vet att det är jag som måste skaffa fram pengarna, är mest intresserad av ifall de kommer gå med på att invänta 4 dagar för att se att jag betalar....är ju en skatteskuld företag så inbillar mig att de har mindre förståelse då...
Tacksam för svar.