• Anonym (ap)

Min pojkvän undviker att träffa mitt barn

Hej jag har en klump i magen. Jag är ensamstående mamma till ett barn som är 2 år. Jag och mitt barns pappa är inte tillsammans och jag har nästan full vårdnad av vårt gemensamma barn. Sen ett år tillbaka har jag en ny pojkvän och han är en otroligt fin människa och allt är bra mellan oss tills det kommer till mitt barn.

Min pojkvän undviker att komma hit när mitt barn är hemma och så har det varit nu i snart 3 veckor och även i perioder. Överhuvudtaget undviker han mitt barn när han är här. Han har aldrig försökt att leka med mitt barn eller kommunicerat med mitt barn frivilligt. En period undvek han även att svara på tilltal ifrån mitt barn för att han inte hörde vad mitt barn sa. Han visar ingen förståelse för mitt barn och om han tex skriker i bilen vill han stå still med bilen tills barnet slutat skrika för att han jag vet inte ha någon makt över mitt barn. Men jag som är hans mamma vet att han slutar skrika när bilen rullar för han brukar nästan jämt gilla att åka bil. Min pojkvän är väldigt givmild emot mig men han köpte inte ens en julklapp till mitt barn. Om min pojkvän köpt med mat eller fika tjatar han på mig att jag ska smaka men han vill absolut inte bjuda mitt barn på något även om jag ber om en liten bit. Min pojkvän har aldrig sagt att min barn är fint eller något sånt någonsin eller att han är söt. Någon enstaka gång har han sagt att mitt barn är duktig.

Vad ska jag göra? Det känns som att min pojkvän hatar mitt barn. Vi är 22 år gammal ska jag tillägga .

• Svar på tråden Min pojkvän undviker att träffa mitt barn
  • Anonym (E)

Vad har han sagt om detta när du pratat med honom om det?

• Anonym (M)

Jag skulle dumpa killen.

• Anonym (Han)

Han verkar avsky ditt barn. Tycker synd om ditt barn..dom är inte dumma utan känner sånt där.

• Anonym (Em)

Om jag skulle träffa en kille som behandlade mitt barn på det sätter skulle det vara bye bye. Det är en grej att inte vilja ta något ansvar för någon annans barn, men han behandlar ju inte ens ditt barn som en människa.

• Anonym (Johanna)

Jag undrar snarare hur du kunnat träffa en sådan kille i ett helt år när du märkt hur han behandlar ditt barn. Han är intresserad av DIG, och ditt barn är det tredje hjulet i hans ögon. Det är jättemärkligt att han inte har något som helst intresse i ditt barn. Kommer aldrig hålla i framtiden.

• Anonym (lll)

Han är inte mogen för att umgås med andras barn och inte att ha egna. Ni är unga. Han vill ha en flickvän säkert, men han vill ha en utan "bagage". 

Eftersom du har så många exempel på där han inte behandlar barnet bra så är det dags att dumpa. Barn måste prioriteras (dvs av dig)! Man kan inte kräva av honom att han ska vara som en förälder men man kan kräva att han behandlar barnet som en människa och är lyhörd för dess behov, och dina exempel visar det motsatta.

• Drottningen1970

Obegripligt hur du kan vara kär i någon som behandlar ditt barn illa. Har sagt det förut och säger det igen. Det ÄR nåt knas med moderskänslorna om ens kärlek inte dör knall och fall till en partner som inte accepterar ens barn som är det käraste man har.

Jag lägger inte någon värdering i att man kan betrakta andras barn som helt ointressanta. Det är inte konstigt. Det som är konstigt är hur en förälder mamma kan hysa varma känslor för någon som visar noll intresse för ens barn och som aktivt tar avstånd.

• Anonym (ap)

Jag kan uppdatera med att han inte fått umgås med mitt barn i ett år utan i början träffade jag honom själv. Sen tänkte jag att det skulle bli bättre och bättre med mitt barn och att min pojkvän skulle bli bättre och bättre med mitt barn och jag har viljat ge det tid.

Han har sagt att han tycker att det är svårt då han inte har någon erfarenhet av barn och jag har sagt åt honom och satt ner foten när jag tyckt att han beter sig illa emot mitt barn. Det har gått fram och tillbaka med dom när dom umgåtts.

• Anonym (ap)
    Drottningen1970 skrev 2020-02-07 20:47:50 följande:

Obegripligt hur du kan vara kär i någon som behandlar ditt barn illa. Har sagt det förut och säger det igen. Det ÄR nåt knas med moderskänslorna om ens kärlek inte dör knall och fall till en partner som inte accepterar ens barn som är det käraste man har.

Jag lägger inte någon värdering i att man kan betrakta andras barn som helt ointressanta. Det är inte konstigt. Det som är konstigt är hur en förälder mamma kan hysa varma känslor för någon som visar noll intresse för ens barn och som aktivt tar avstånd.

Det är ingen idé att vara elak och det jag skrivit om är det negativa som hänt det har varit positivt också. Du vet ju inte ens hälften av situationen. Jag är ledsen och ber om råd jag behöver inte bli påhoppad om att jag är en dålig mamma för det är jag verkligen inte. Jag har stått på egna ben med mitt barn sen han föddes och vi har en väldigt nära relation.
  • Deacon

Killen är 22 år och har förmodligen gått klart gymnasiet för inte så många år sedan. Jag är inte förvånad att han ser ditt barn som i vägen eller besvärligt för hans planer och önskemål. Han vill förmodligen ha en ganska obunden flickvän som prioriterar honom, festar och har sex med honom... Varför ska han tvingas leka pappa om han inte är intresserad?

Med det sagt... Det är väldigtt märkligt att han inte klarar av att inse att med en småbarnsmamma så ingår det minst ett småbarn i paketet... och att man ska behandla småbarnet på ett bra sätt... Det är liksom grundförutsättningen för att det ska funka.... Förstår därför inte riktigt vad han vill med dig och givetvis inte heller vad du ska med honom till. Det minsta du kan kräva av honom är iaf att han behandlar ditt barn med grundläggande respekt. Som du beskriver situationen misslyckas han ganska ordentligt där. Tycker därför du bör lämna honom för både din, barnets och hans skull.

Svar på tråden Min pojkvän undviker att träffa mitt barn