• Jagochdublirvi

Dräktig kanin ute?

Jag har ett par kaniner som bor ute året runt och hittills har det aldrig varit några problem, tills nu nyligen när en granne kom och knackade på och undrade om det var vår kanin som hade rymt. Det var det inte. Nu har jag själv sett den några gånger, men den är väldigt skygg och har inte gått att fånga. Den senaste veckan har jag hittat pluttar utanför kaningården, så jag misstänker att den söker sällskap hos mina kaniner som både är honor. Nu hörde jag att kaniner kan para sig genom galler och blev då förskräckt. Tänk om den där förvildade kaninen är en hane och har parat sig med mina två?! Nu har jag byggt upp med plankor så att det inte ska gå att ha några dater kaniner emellan, men så kan jag ju inte alltid ha då det ser förskräckligt ut så jag funderar på att kastrera mina för säkerhets skull, men det tycks kosta en bra slant och nu har jag ju två... Det sägs ju även att det minskar risken för livmodercancer hos kaninerna. Men tänk om de nu är dräktiga? Klarar de av att då föda ungarna utomhus eller måste jag hitta en lösning inomhus? Vi har två gräsallergiker i familjen så i så fall måste jag försöka hitta någon bekant som kan ta dom så länge i och med att vi inte kan ha dom inne hos oss. Och kan man låta dom fortsätta vara tillsammans även om de både får ungar förutsatt att de har tillgång till varsin bolåda?

Någon kaninkunnig som finns här och som kan svara på mina oroliga frågor?

• Svar på tråden Dräktig kanin ute?
  • Jemp

Ja de kan få ungar ute (upphöjd bolåda såklart) och är buren tillräckligt stor kan de fortsätta bo ihop. Var lite uppmärksam på hur de beter sig mot varandra men det gäller ju alltid.

De kan para sig genom galler (beroende på galler såklart) men det är nog inte så vanligt. Större risk med slagsmål eller smittspridning så jag hade gärna fortsatt skydda och försökt få tag på den lösa så den kan få ett hem.

Är de alltid på marknivå?

• Jagochdublirvi
    Jemp skrev 2020-02-04 22:57:37 följande:

Ja de kan få ungar ute (upphöjd bolåda såklart) och är buren tillräckligt stor kan de fortsätta bo ihop. Var lite uppmärksam på hur de beter sig mot varandra men det gäller ju alltid.

De kan para sig genom galler (beroende på galler såklart) men det är nog inte så vanligt. Större risk med slagsmål eller smittspridning så jag hade gärna fortsatt skydda och försökt få tag på den lösa så den kan få ett hem.

Är de alltid på marknivå?

Självklart följer jag jordbruksverkets regler gällande bur! De har en upphöjd bur på nästan totalt 1,8 kvadrat men med en ramp ut till en rastgård på ca 4 kvadrat som de har tillgång dygnet runt. Tror du att det räcker?
  • Jemp

Ja det skulle jag tro. Låter som en fin bur för dem!

Går det att sätta upp ett till galler några cm in eller så på nederdelen så de inte når den "vilda"?

Svar på tråden Dräktig kanin ute?