Hjälp med ägglossning?
Hej
Jag och sambon har bestämt oss för att försöka bli gravida.
Jag har pcos. När jag fick diagnosen för ganska många år sen så hade jag många äggblåsor och började äta p-piller för att ha koll på mensen/blödningen. Mensen var väldigt oregelbunden och sökte tid på gyn när den va 7 månader försenad. Senaste kollen hade jag inte lika många blåsor och har läst att det kan minska med åren (är 34).
Jag var hos gyn av en annan anledning och passade på att fråga hur vi ska göra då vi vill skaffa barn. Ja du får ju börja kolla din menscykel. Ja men det går ju inte sa jag då det kan variera med upp till flera månader. Jaha, då får du höra av dig.
Så jag ringde dit för kanske 1 månad sen. Då fick jag svaret att köra med ägglossningstest och att vi kan få hjälp om ett år.. Saken är, att i somras gjorde jag en abort... Ja, jag skäms. Skäms över att vi inte skyddade oss. Men det finns flera anledningar till aborten, mediciner bland annat. Jag var utan p-piller i 8 månader innan jag blev gravid.
Kan det vara en anledning till att vi inte får hjälp? För att det gick den gången. Jag fick mens nu efter att jag slutat med minipillerna och började med testen efter 9 dagar. Det kom slem ur slidan och bröstvårtorna var ömma (som det vissa gånger brukar göra innan mens) Nu till min största oro. Ska jag behöva hålla mig 4 timmar varje dag i flera månader om det blir så illa? Och så blir det inget den gången och sen samma igen med testen? På 2 veckor har det hänt 1 gång att jag inte varit speciellt kissnödig. De andra dagarna har jag fått hålla mig runt 2 timmar. Är ju inte bra att hålla sig, varken för kvinna eller man. Man ska ju testa mellan kl 10-20 och jag har bekväma arbetstider.
Hur har det gått för er? Har ni fått hjälp även om ni tidigare blivit gravida utan?