Skyldigheter vid dödsfall
Hej alla kloka,
Har lite saker jag går och tänker på som jag undrar på om någon har svar kring eller egen erfarenhet.
Min pappa som bor i en annan stad cirka 60 mil bort, har alltid haft en krånglig ekonomi. Tagit mycket lån, inte alltid betalat skulder osv. Han har en bil han ställt av, en båt som står på land han inte använder mm. Den dagen han inte finns mer, hur mycket ansvar har jag som enda barn att ordna upp sånt här? Jag tänker i och med en bouppteckning tex? Ska jag behöva ordna med en ev försäljning av båt och bil? Ta dit folk som värderar, lägga in annonser osv? Jag har ju själv inget intresse av det eftersom alla pengar ändå kommer att gå till hans skulder? O om man anställer någon som ska ordna med bouppteckning mm o det inte finns pengar i dödsboet så får väl jag betala själv för det? Behöver jag tömma hans lgh? Sälja saker där? Känner mest att jag inte är så intresserad av att lägga massa energi på att städa upp efter en människa som man själv inte fått så mycket av. Och vad har man för skyldigheter?