• Anonym (Älskar att resa)

Utomlandsresor och bonusbarn

Det är så här att jag lever med min sambo och hans två barn sedan ett tidigare förhållande. Barnen är 8 år snart 6 år och är hos oss varannan helg pga min sambo jobbar borta under veckorna.
    Jag är 25 år och älskar att resa och har nu bokat en resa till mig och min sambo till sommaren. Det kommer bli våran fjärde resa tillsammans själva utan hans barn och en utomlandsresa tillsammans med barnen. 

Barnens mamma gillar inte mig och gör allt för att skapa tjafs. Hon påverkar barnen så dom tycker det är så orättvist att vi ska åka igen. 

Hur gör man med en biomamman som påverkar barnen negativt hela tiden och vill skapa tjafs och bråk?

• Svar på tråden Utomlandsresor och bonusbarn
  • Anonym (mmm)

Du låter barnens pappa ta den diskussionen med sitt ex. Håll dig bara utanför det. Du kan inget göra och du lägger bara onödig energi på att grubbla på det. 

Barnen får ju åka på en resa. 

• Anonym (Alice)

Det här är inte din fight. Du låter din sambo sköta sitt ex och deras samarbete kring barnen.

Blir barnen sura för att dom inte får följa med är det så.

• Anonym (.)

Personligen tycker jag barnen ska med på minst 1 resa om året hos någon av föräldrarna, om föräldrarna åker på flera resor.

Instämmer i övriga ovan, inte din fight. Låt sambon lösa det där, annars blir du svarte Petter

• Anonym (Liknande sits)

Låt din partner ta diskussionen och förklara för barnen att det inte är en mänsklig rättighet att resa, och att ni som arbetande vuxna har möjlighet att mer än barnen. Barnen lämnar inte utan resa och det är huvudsaken.

Har liknande dilemma med mina bonusars mamma. Hon gör dock ej situationen till ett problem, men påtalade att hon tycker det är orättvist att vi reser mer med mina barn än med deras gemensamma. Vi är särbos och har därmed separat ekonomi. Min kille har stort hus, ny bil och andra väldigt dyra omkostnader, medan jag och mina barn bor relativt billigt och kör med en skruttigare bil som jag inte har något lån på.

När vi reser med mina barn betalar jag för oss alla och då inklusive min kille. När vi reser med hans barn betalar han för mig. Orsaken att vi reser mer med mina är att jag har mer pengar att lägga ut på resor än min kille har. Jag sparar hela vintern för att kunna resa mycket under semestern. Min kille har, pga sin dyrare livsstil, inte samma möjlighet att spara så det är därmed givet att vi reser mer med mina barn då jag har bättre ekonomi för resor. Vi har köpt husbil tillsammans och delar lika på kostnaden för lånet.

Känner inte heller att mina barn ska behöva stå tillbaka för den livsstil någon annan vill ha. Min kille väljer vad han gör med sina pengar på samma vis som jag väljer vad jag gör med mina, och visst är det ledsamt att det påverkar hans barn, men det är inget jag kan påverka. Mina barn berättar inte för hans barn när vi varit ute och rest eller vart vi varit, så de påverkas inte av att inte få åka iväg lika ofta. I somras betalade jag hälften för en mindre resa med bonusarna då min kille inte hade råd. I annat fall hade bonusbarnen fått gå hemma hela sommarlovet. Detta upplägg hade han tydligen inte upplyst sina barns mamma om. Vilket känns tråkigt då det ser ut som att "vi" medvetet prioriterar mina barn då verkligheten är en annan.

• Anonym (sweetie72)

Jag tycker också att det bör räcka att barnen får resa en gång per år. Det är ju trots allt ni som arbetar och betalar och ni är ingen kärnfamilj utan behöver egentid.

Hur tycker ni det skall vara om bara den ene har barn som vill med på resa, medan den andra som vill resa mer inte har några barn? Hur gör man med betalning av resa etc?

• Anonym (Alice)
    Anonym (sweetie72) skrev 2020-02-12 09:31:10 följande:

Jag tycker också att det bör räcka att barnen får resa en gång per år. Det är ju trots allt ni som arbetar och betalar och ni är ingen kärnfamilj utan behöver egentid.

Hur tycker ni det skall vara om bara den ene har barn som vill med på resa, medan den andra som vill resa mer inte har några barn? Hur gör man med betalning av resa etc?

Alla kan ju såklart göra som dom själva vill, men jag tycker att den som har barn betalar för barnen. Vill den som inte har barn bjussa på något är det självklart okej, annars skulle jag förutsätta att föräldern står för alla sina barns utgifter.
  • Anonym (Ann)

Självklart betalar föräldern för sitt barn.
  • Hjiloix

Så länge ni har god framförhållning, så att det inte blir oklarheter om vem barnen ska vara hos, reser ni såklart själva precis så mycket ni vill.

Det enda en biomamma skulle kunna (med rätta) motsätta sig, är om ni, spontant, några dagar innan "er" helg med barnen, köper en weekendresa och förutsätter att mamman på kort varsel ska ta hand om barnen (när det inte är hennes vecka o hon kanske planerat in annat).

Men, eran resa verkar ju vara så långt ifrån detta man kan komma, välplanerad god tid i förväg.

Så, som många sagt, låt pappan till barnen ta hela fighten, om barnen (kanske på mammans initiativ) skulle försöka skuldbelägga dig- säg bara glatt att "ni får prata med eran pappa och mamma, det är inte mitt ansvar". Kan låta hårt men det är ju faktiskt sant.

• Ess

Den med barn betalar naturligtvis för dem. Men sen är det möjligt att resan inte blir av om den andre inte vill ha med ungarna på resan utan hellre ställer in då.
Svar på tråden Utomlandsresor och bonusbarn