• Taffer86

Illamående av att byta gravidvitaminer?

Köpte i lördags nya gravid vitaminerna som inte var samma sort som de förra jag tagit.

Ca 10 minuter efter jag tagit första tabletten blev jag akut illamående och hade kräkt ner golvet om jag inte kommit in på toaletten direkt.

Jag har visserligen mått illa länge i denna graviditeten, men aldrig att det blivit akut och jag varit påväg att kräka ner golvet.

För en liten stund sedan hände precis samma. Jag tog vitaminer, åt frukost, och ca 10 efter blev jag akut illamående igen och var tvungen att springa in på toaletten.

Någon annan som känner igen detta? Att olika gravidvitaminer kan göra en illamående?

Jag är i vecka 17+3 kan jag tillägga och har mått relativt bra ett tag.

• Svar på tråden Illamående av att byta gravidvitaminer?
  • Mandistoss

Hej! 
    Jag har upplevt exakt samma. Bytte sort när den gamla tog slut, och knappt 5 minuter efter det att jag hade tagit den nya tabletten så blev jag blixt-illamående och fick springa in på toa. Misstänkte gravidvitaminerna direkt då jag var i vecka 26 och inte hade mått illa på ca 10 veckor, så köpte ny sort redan samma dag (inte heller samma som första) och har inte upplevt det igen. 

Ingen aning om varför det kan bli så, bara glad om man slipper det igen. Tungan ute

• Taffer86

Ja jag blev också verkligen blixt illamående och hade kräkt ner golvet om jag inte kom till toa

Jag mådde dock illa redan på fredagen och kräktes två gånger på morgonen på tom mage och sen en gång på kvällen, så det satte igång redan innan och jag trodde först jag blivit magsjuk.

Mådde dock bra sen på lördagen, fram till jag tog vitaminer på eftermiddagen och då blev det också sådär akut.

När jag tog den igår mådde jag dock bra, men då åt jag inte i direkt anslutning. Kräktes dock 1-2 gånger senare på dagen, men halsbränna har börjat nu så det beror nog mer på det.

Mitt illamående har ganska nyligen slutat, men jag har haft korta uppehåll i illamåendet innan och det har kommit tillbaka i omgångar.

Mådde illa med båda andra också, inte såhär länge dock och nu väntar jag tvillingar så det kan säkert vara det också

Ger det några dagar till ifall det varit nått tillfälligt, och fortsätter det måste jag nog byta sort igen. Troligtvis innehåller dessa andra proportioner än de förra så att det är därför.

• Mandistoss

Ok - hoppas det är övergående då och att du får må bra snart igen och slippa kräkandet.

Det var Apotek Hjärtats egna gravidvitaminer som jag inte kom överens med :p Mitt Val har funkat fint, samt Apotekets egna variant. Vilken var det för dig (om det nu var dem)?

• Taffer86

Här är det Icas gravid vitaminer som gör mig illamående.

Tar jag dom utan att äta i samband så funkar det bättre dock

• Anonym (H)

Jag mår illa om jag tar vitaminerna på tom mage, inte om jag tar det i samband med måltid.

Svar på tråden Illamående av att byta gravidvitaminer?