Börja skolan ett år tidigare?
Googlar, men hittar mest gamla trådar om det och inget om vad som gäller nu.
Kan en femåring få börja fsk-klass? Hon fyller i augusti.
Googlar, men hittar mest gamla trådar om det och inget om vad som gäller nu.
Kan en femåring få börja fsk-klass? Hon fyller i augusti.
Jag vet alltså vad lagen säger, men hur är det i praktiken?
Jag vet alltså vad lagen säger, men hur är det i praktiken?
Vad säger lagen då? Om lagen säger ok så är det ju så. Bara att höra av sig till sexårs och informera att barnet börjar till hösten. Du kanske måste skicka in en officiell anmälan också.
Varför tycker du att hon ska börja tidigare? När hon dessutom är född ganska sent på året?
Brukar mest vara de födda tidigt på året som börjar tidigare i vissa fall.
Alla föräldrar tycker att just deras barn är långt före andra barn, så om enda orsaken till att börja tidigare är att du tror hon är ett geni, bör hon inte börja tidigare.
Många barn är tidigare än vad skolan har som standard (för att alla ska hänga med) men skolan är skyldig att anpassa efter ditt barns nivå.
Låt henne gå kvar ett år till på förskola och börja förskoleklass åldersadekvat.
Prata m lärare innan start att hon tex redan läser kapitelböcker eller vad hon nu kan, så att de tar fram mer avancerade böcker till henne.
Då är hon mer flexibel, skulle det visa sig att hon är väldigt långt före även flera år senare (sådant kan ju vara tillfälligt) kan hon flytta upp då.
Alltid bättre än att tvingas gå om en klass för att man varit för snabb att flytta upp.
I mån av plats i förskoleklass och om förskolan anser att barnet är moget för att börja. Vi hörde oss för angående sonen som är född i januari, att börja ett år tidigare av anledningen att alla hans kompisar från förskolan, tre st alla födda i december skulle börja. Förskolan ansåg att han var mogen att börja. Men han skulle bara få börja om plats fanns kvar då de först behövde garantera plats till de barn från rätt årskull. Det fanns i slutändan ingen plats över och han fick därmed gå kvar ett år till i förskolan och inte flytta med sina kompisar till förskoleklass.
Mitt ena barn är född tidigt i januari och var dessutom väldigt tidig i sin utveckling. Vi tyckte ändå att det var viktigt att han fick vara barn så länge som möjligt och valde därför att låta honom gå med sina jämnåriga kamrater. I skolan uppmärksammade lärarna att han var långt före sina klasskamrater och han fick då anpassad undervisning. Mycket tack vare att vi valde Montessori med åldersblandade klasser.
Jag har erfarenheten av att många som börjar ett år tidigare för att föräldrarna tycker de är ?tidiga? och mogna för sin ålder kommer efter socialt när de kommer upp i de högre klasserna i skolan. Då växer de jämnåriga om och skillnaden i ålder märkt väldigt mycket.
Visst det finns de som funkar väldigt bra också men är inte lika vanligt av de jag vet och då är det de som fyller väldigt tidigt på året och inte så sent som ditt barn.
Vad säger förskolan? Har de sagt att ni ska kolla upp det här?
Många barn är tidigare än vad skolan har som standard (för att alla ska hänga med) men skolan är skyldig att anpassa efter ditt barns nivå.
Låt henne gå kvar ett år till på förskola och börja förskoleklass åldersadekvat.
Prata m lärare innan start att hon tex redan läser kapitelböcker eller vad hon nu kan, så att de tar fram mer avancerade böcker till henne.
Då är hon mer flexibel, skulle det visa sig att hon är väldigt långt före även flera år senare (sådant kan ju vara tillfälligt) kan hon flytta upp då.
Alltid bättre än att tvingas gå om en klass för att man varit för snabb att flytta upp.
Jag tycker alla ska få gå med sin åldersgrupp om det är möjligt, med undantag kanske om man är född precis i början av året och tidigt utvecklad. Själv är jag född i maj och började ett år för tidigt. Det var inga problem "skolmässigt" men jättetråkigt socialt när jag kom uppåt tonåren att alltid vara yngst och inte t.ex. kunna hänga med på bio, få ett sommarjobb, gå på fester osv.
Jag tycker alla ska få gå med sin åldersgrupp om det är möjligt, med undantag kanske om man är född precis i början av året och tidigt utvecklad. Själv är jag född i maj och började ett år för tidigt. Det var inga problem "skolmässigt" men jättetråkigt socialt när jag kom uppåt tonåren att alltid vara yngst och inte t.ex. kunna hänga med på bio, få ett sommarjobb, gå på fester osv.
Jag är född i början av januari och alla mina dagiskompisar var födda året innan. Av den anledningen ville mina föräldrar att jag skulle börja tidigare. Fick göra några test och sen godkändes det. Mitt födelseår fick aldrig någon negativ inverkan på min skolgång. Detsamma gäller för en bekant, som dock var född i november.