• Anonymsju

2 åring med hosta i flera månader

Hej,

Har en fråga om min 2 åring. Han har haft en hosta nu i nästan 4 månader. Från och till. Jag sökte till vårdcentralen innan i höstas när han hade haft feber 1 gång/v och att hostan då pågått i ca 2 månader. Då visade det sig att han hade öroninflammation, det va nog därför han hade haft feber upp och ner, men han hade inte visat att han haft ont i öronen. Men hostan berodde inte på det, och den håller i sig. Förra veckan hostan han så han spydde rätt mycket.

Läkaren kollade om det kan va astma, men trodde nog inte det, men kanske nån allergi. Eftersom han inte har några andra sjukdomssymptom. Vi har fått en tid på barnsjukhus där dom ska kolla allergi, men tid får vi inom 2 månader.

Det är som värst på natten och morgonen. På morgonen låter han ju sjuk som han hostar ibland, men det går oftast över helt under dagen, kanske nån enstaka hostning bara.

Nåt måste det ju bero på, en rinnande näsa är ju helt normalt, och nåt typ alla barn har under vinterhalvåret, men skulle man själv hosta i månader hade man ju reagerat. Det är ju inte normalt.

Är det någon som känner igen det här med era barn som har erfarenhet av allergi eller astma hos småbarn?

Och skulle ni ändå lämna på förskolan trots att hostan är mycket på morgonen?

• Svar på tråden 2 åring med hosta i flera månader
  • cosinus

Astma kan ju bero på allergi och bli sämre av den och ja, vanliga symtom på astma är just hosta framförallt nattetid.

Min ena son hostade i typ 2 månader när han var liten och då sa de att man kunde hamna i en ond cirkel så att hostningarna i sig retade halsen så man hostade. Han fick hostdämpande i en vecka och då gick det över. Men den stora skillnaden där var att han hostade mest på dagen i rörelse. 

Jag sätter mina pengar på astma i ert fall (i någon form, allergisk eller förkylnings), då brukar man underhållsmedicinera med pulmicort (fast för små barn är det något annat men typ samma effekt). Jag hade glatt ringt tillbaka till VC och bett att få prova. Sen om barnmottagningen gräver upp en allergi som botar astman om 2 månader så är det ju en bonus men lindra den borde de kunna göra redan nu genom att låta er prova den vanligaste medicinen för barn med astma.

• Anonymsju
    cosinus skrev 2020-01-22 09:09:49 följande:

Astma kan ju bero på allergi och bli sämre av den och ja, vanliga symtom på astma är just hosta framförallt nattetid.

Min ena son hostade i typ 2 månader när han var liten och då sa de att man kunde hamna i en ond cirkel så att hostningarna i sig retade halsen så man hostade. Han fick hostdämpande i en vecka och då gick det över. Men den stora skillnaden där var att han hostade mest på dagen i rörelse. 

Jag sätter mina pengar på astma i ert fall (i någon form, allergisk eller förkylnings), då brukar man underhållsmedicinera med pulmicort (fast för små barn är det något annat men typ samma effekt). Jag hade glatt ringt tillbaka till VC och bett att få prova. Sen om barnmottagningen gräver upp en allergi som botar astman om 2 månader så är det ju en bonus men lindra den borde de kunna göra redan nu genom att låta er prova den vanligaste medicinen för barn med astma.

Vi fick utskrivet astma medicin för honom som vi tog i ca 1 veckas tid för att se om det skulle bli bättre, det blev kanske lite bättre men han hostade fortfarande men vi upplevde nog att det blir lite bättre. Läkaren på vårdcentralen kunde inte göra mer och skickade då remiss till ett barnsjukhus.

Hans pappa har både ansträngningsastma och en hel del allergier, men har hört olika om det är ärftligt eller ej.
  • mallalala
    Anonymsju skrev 2020-01-22 08:37:29 följande:

Hej,

Har en fråga om min 2 åring. Han har haft en hosta nu i nästan 4 månader. Från och till. Jag sökte till vårdcentralen innan i höstas när han hade haft feber 1 gång/v och att hostan då pågått i ca 2 månader. Då visade det sig att han hade öroninflammation, det va nog därför han hade haft feber upp och ner, men han hade inte visat att han haft ont i öronen. Men hostan berodde inte på det, och den håller i sig. Förra veckan hostan han så han spydde rätt mycket.

Läkaren kollade om det kan va astma, men trodde nog inte det, men kanske nån allergi. Eftersom han inte har några andra sjukdomssymptom. Vi har fått en tid på barnsjukhus där dom ska kolla allergi, men tid får vi inom 2 månader.

Det är som värst på natten och morgonen. På morgonen låter han ju sjuk som han hostar ibland, men det går oftast över helt under dagen, kanske nån enstaka hostning bara.

Nåt måste det ju bero på, en rinnande näsa är ju helt normalt, och nåt typ alla barn har under vinterhalvåret, men skulle man själv hosta i månader hade man ju reagerat. Det är ju inte normalt.

Är det någon som känner igen det här med era barn som har erfarenhet av allergi eller astma hos småbarn?

Och skulle ni ändå lämna på förskolan trots att hostan är mycket på morgonen?

Låter som förkylningsastma. Min tjej hade precis så när hon var liten. Hon hostade i princip hela vinterhalvåret. Var jättejobbigt.
    Du säger ni testat astmamedicin i en vecka. Men kortison måste användas längre för att det ska märkas skillnad. Vi har flutide och airomir till dottern. Flutide är kortison och det använde vi dagligen under längre perioder. Tog ett tag innan det märktes en förbättring. Det är inflammationshämmande.
    Airomir är mer kortidsverkande och vidgar luftrören. Det använde vi bara när hon hade svårt att andas eller väldigt jobbig hosta. 
    Idag är hon 6 år och förkylningsastman har nästintill vuxit bort. Det kom när hon var knappt två år och höll i sig som värst tills hon var fyra ungefär. Sen blev det mindre och mindre.
  • Aniiee

Jag håller med om att det låter som förkylningsastma. Jag drabbas också av det. Jag var förkyld en veckan i oktober och först nu har jag slutat hosta.

I have a growing lack of disgust for you
  • Trippelmamma76

Astma låter det som. Men mitt barn hade faktiskt Mykoplasma i den åldern och det höll på sådär. Så kolla det också!

• Anonymsju
    Trippelmamma76 skrev 2020-01-22 17:42:43 följande:

Astma låter det som. Men mitt barn hade faktiskt Mykoplasma i den åldern och det höll på sådär. Så kolla det också!

Vad är mykoplasma?
  • Anonymsju

Tack för alla svar! Tror också på astma.

Men någon som vet om 1. Är astma ärftligt? 2. Kan man ha astma utan att ha andningssvårigheter?

Sonen har bara hosta, inte alls problem med andningen på nåt sätt.

• mallalala
    Anonymsju skrev 2020-01-23 16:25:52 följande:

Men någon som vet om 1. Är astma ärftligt? 2. Kan man ha astma utan att ha andningssvårigheter?

Astma är ärftligt men förkylningsastma innebär inte att du har astma för livet. Ofta växer det bort. Har du en förälder som har astma ökar dock risken att du ska få som äldre också. Min tjej hade förkylningsastma som nu vid sex års ålder nästan vuxit bort. Min man har astma, speciellt vid pollensäsong, så det finns ju ändå risk att hon får som äldre igen
  • mallalala
    Anonymsju skrev 2020-01-23 16:25:52 följande:

Oxh som svar på fråga 2 så är förkylningsastma inte samma som vanlig astma. Det kan man ha utan att ha ?klassiska andningssvårigheter.

Här finns mkt bra att läsa www.astmaochallergilinjen.se/astma/det-hander-i-kroppen-vid-astma/forkylningsastma/
Svar på tråden 2 åring med hosta i flera månader