• nellie21

Förlossning + vestibulit = ?

Är det någon här som har/haft diagnostiserad vestibulit (behandlad/obehandlad) som gått igenom en förlossning? 

Min barnmorska menar att en förlossning har hjälpt vissa kvinnor med vestibulit.

Någon som upplevt detta? Eller finns det någon som upplevt en försämring? 

Anonyma svar är tillåtna 

• Svar på tråden Förlossning + vestibulit = ?
  • Anonym (Aj)

Lite ej på barnmorkan! Jag bifogar länk med berättelse från en som fött med vestibulit.

Det ska finnas en rapport från socialstyrelsen också.

Det är oerhört viktigt med smärtlindring vid förlossning med vestibulit. Och risken för bristningar är även större. Det kanske händer att vissa blir bättre. Men det kan du absolut inye räkna med och jag tycker det är hemskt att din barnmorska försöker pränta in detta dig.

www.bbkrisen.se/l/man-dumforklaras-som-gravid/

• trollkvinna123

Alltså, det är nog väldigt individuellt. Jag hade problem med vestibulit mellan 2009-2016. Och födde ett barn i december 2012, fick andra gradens bristningar (behövde använda sugklocka) men behövde inget smärtstillande. För ett år sen födde jag ett till barn, behövde inget smärtstillande då heller, men sprack på samma ställen som första gången. Och efter denna förlossning har jag inte haft några problem överhuvudtaget efter att det läkts färdigt.

Vet inte om mitt svar hjälpte dig något.

• nellie21
    trollkvinna123 skrev 2020-01-20 23:00:57 följande:

Alltså, det är nog väldigt individuellt. Jag hade problem med vestibulit mellan 2009-2016. Och födde ett barn i december 2012, fick andra gradens bristningar (behövde använda sugklocka) men behövde inget smärtstillande. För ett år sen födde jag ett till barn, behövde inget smärtstillande då heller, men sprack på samma ställen som första gången. Och efter denna förlossning har jag inte haft några problem överhuvudtaget efter att det läkts färdigt.

Vet inte om mitt svar hjälpte dig något.

Upplevde du en förbättring av vestibuliten efter dina förlossningar, när du läkt ut från bristningarna?
  • nellie21
    Anonym (Aj) skrev 2020-01-20 17:45:05 följande:

Lite ej på barnmorkan! Jag bifogar länk med berättelse från en som fött med vestibulit.

Det är oerhört viktigt med smärtlindring vid förlossning med vestibulit. Och risken för bristningar är även större. Det kanske händer att vissa blir bättre. Men det kan du absolut inye räkna med och jag tycker det är hemskt att din barnmorska försöker pränta in detta dig.

Det här gjorde en ju inte mindre rädd haha. Kan inte ens föreställa mig att föda barn utan smärtstillande. Får väl hoppas att jag kan få smärtstillande under förlossningen och att jag slipper höggradiga bristningar och kommer ut därifrån levande, får leva på hoppet om att det blir bättre efter förlossningen.
  • nellie21
    Anonym (Aj) skrev 2020-01-20 17:45:05 följande:

Det här gjorde en ju inte mindre rädd haha. Kan inte ens föreställa mig att föda barn utan smärtstillande. Får väl hoppas att jag kan få smärtstillande under förlossningen och att jag slipper höggradiga bristningar och kommer ut därifrån levande, får leva på hoppet om att det blir bättre efter förlossningen.
  • trollkvinna123
    nellie21 skrev 2020-01-21 06:43:51 följande:

Upplevde du en förbättring av vestibuliten efter dina förlossningar, när du läkt ut från bristningarna?

Ja, det gjorde jag faktiskt. Dock försvann den ju inte helt förrän ca 3,5 år efter första förlossningen. Därefter har jag inte hafr några problem förutom vid svamp och det är ju inte så konstigt. :)
  • Anonym (Tjejkompisen)

Jag hade vestibulit i 10 år och det gick över efter förlossningen. Men det tog ett år att läka efter förlossningen. Provade ha sex 6 mån efter - omöjligt. 12 mån efteråt - gick bra och ingen vestibulit :)

• Anonym (Aj)
    nellie21 skrev 2020-01-21 06:53:58 följande:
    Nej tyvärr. Läs gärna rapporten från socialstyrelsen. Se till att personalen på förlossningen förstår att det är viktigt pga din vestibulit hur de hanterar förlossningen.
    50-80 av alla kvinnor får en bristning grad 2. Det är uppskattade siffror då dessa skador förut inte registrerats. Även en grad 2 skada kan ge stora problem om det finns muskler som inte ens går att laga om de går av.

Med allra största sannolikhet går det bra för dig. Men du bör vara medveten om att du har en ökad risk för bristningar. Och att ingenting garanterar att vestibuliten blir bättre.

Jag skulle fråga barnmorskan angående riksen för bristning och jonfrontera henne med socialstyrelsens rapport ifall hon hävdar att risken inte är högre.

Hoppas du får en fin förlossning! Det får du med allra största sannolikhet!
Svar på tråden Förlossning + vestibulit = ?