nellie21 skrev 2020-01-21 06:53:58 följande:
Det här gjorde en ju inte mindre rädd haha. Kan inte ens föreställa mig att föda barn utan smärtstillande. Får väl hoppas att jag kan få smärtstillande under förlossningen och att jag slipper höggradiga bristningar och kommer ut därifrån levande, får leva på hoppet om att det blir bättre efter förlossningen.
Nej tyvärr. Läs gärna rapporten från socialstyrelsen. Se till att personalen på förlossningen förstår att det är viktigt pga din vestibulit hur de hanterar förlossningen.
50-80 av alla kvinnor får en bristning grad 2. Det är uppskattade siffror då dessa skador förut inte registrerats. Även en grad 2 skada kan ge stora problem om det finns muskler som inte ens går att laga om de går av.
Med allra största sannolikhet går det bra för dig. Men du bör vara medveten om att du har en ökad risk för bristningar. Och att ingenting garanterar att vestibuliten blir bättre.
Jag skulle fråga barnmorskan angående riksen för bristning och jonfrontera henne med socialstyrelsens rapport ifall hon hävdar att risken inte är högre.
Hoppas du får en fin förlossning! Det får du med allra största sannolikhet!