• Oove

Oregelbunden mens efter 1:a barnet

Hej!

Är det någon mer som upplevt att de fått oregelbunden mens efter att ha fött barn? Fick barn för 2 år sedan och nu varierar cykeln mellan 25-32 dagar. Har försökt få till ett syskon i 1 år utan resultat. Första barnet blev till på 1:a försöket, då var cykeln som en klocka.

Nästan varje månad sen vi började försöka med syskon har jag tagit ägglossningstest och får positiva. Men vad jag har läst mig till så behöver det inte betyda att man de facto släpper iväg ett ägg. Vi är i 30-35 års åldern.

Känner mig rätt uppgiven och funderar på om det är dags att söka hjälp. Vart börjar man med att vända sig?

• Svar på tråden Oregelbunden mens efter 1:a barnet
  • UndrandeSökare
    Oove skrev 2020-01-16 18:45:32 följande:

Hej!

Är det någon mer som upplevt att de fått oregelbunden mens efter att ha fött barn? Fick barn för 2 år sedan och nu varierar cykeln mellan 25-32 dagar. Har försökt få till ett syskon i 1 år utan resultat. Första barnet blev till på 1:a försöket, då var cykeln som en klocka.

Nästan varje månad sen vi började försöka med syskon har jag tagit ägglossningstest och får positiva. Men vad jag har läst mig till så behöver det inte betyda att man de facto släpper iväg ett ägg. Vi är i 30-35 års åldern.

Känner mig rätt uppgiven och funderar på om det är dags att söka hjälp. Vart börjar man med att vända sig?

Ja, det stämmer tyvärr, att bara för man får maximalt utslag på ägglossningstesten så behöver de inte betyda att ett ägg verkligen kommer att släppa.

Det är säkrare att ta blodprov och mäta progesteron ca en vecka efter när den förmodade ägglossningen skulle skett, eller genom att göra ultraljud hos en gynekolog för att mäta äggblåsorna strax innan ägglossning och efteråt för att se att den dominerande äggblåsan försvunnit.

Om man inte får ägglossning naturligt kan man få mediciner som Letrozoltabletter och Ovitrellesprutor utskrivna.

Börja med att ringa och boka en tid hos en privat gynekolog föreslår jag.
  • LucyLoo

Hej.

Jag har samma.

Första barnet gick på första försöker.

Nu strular det. Försökt i snart 1 år.

Har nu ganska långa cykler. 35-40 dagar. Får positivt på ÄL TEST men blir inte gravida. Förstår inte varför???

Har du köpt progesteronkräm jag ska testa from nästa ägglossning vilket borde vara imorgon eller på onsdag (måndag idag).

L

• LucyLoo

Hej.

Jag har samma.

Har nu ganska långa cykler. 35-40 dagar. Får positivt på ÄL TEST men blir inte gravida. Förstår inte varför???

Har du köpt progesteronkräm jag ska testa from nästa ägglossning vilket borde vara imorgon eller på onsdag (måndag idag).

L

• UndrandeSökare

[quote=80176825][quote-nick]LucyLoo skrev 2020-01-20 15:49:19 följande:[/quote-nick]Hej.

Jag har samma.

L[/qu3ote]

Om ni försökt aktivt i 12 månader utan plus, så kan ni har rätt att göra en utredning genom Landstinget.

Det kan tex vara att det finns död vävnad kvar i livmodern efter första graviditeten (tas bort via hysto) eller att äggen inte lossar, eller att spermiekvaliteten blivit sämre etc.

• LucyLoo

Ah ok. Tack för svar. Så man har rätt att få bli tittad på även fast man fått 1 barn på naturlig väg?!

Förstod på dom som att ?man bara ska försöka själv?. För det ?ska gå??!

• UndrandeSökare
    LucyLoo skrev 2020-01-23 20:38:27 följande:

Ah ok. Tack för svar. Så man har rätt att få bli tittad på även fast man fått 1 barn på naturlig väg?!

Förstod på dom som att ?man bara ska försöka själv?. För det ?ska gå??!

Utredning kan man ha rätt att göra eftwr 12 månaders aktiva försök utan plus, även om man har ett barn sen tidigare. Utredning kan göras genom Kvinnokliniken på sjukhuset eller privat gynekolog.

Det är bara att ringa dem, säga att man vill göra en utredning. Det kan vara flera månaders kö, och isåfall säg att ni vill ställa er i kö.

Men om det skulle visas sig att ivf skulle behövas för att lyckas, och man har ett gemensamt barn sen innan(dvs inte ny partner), så kan man tvingas betala för ivf privat, om jag förstått det rätt.

Så börja med att ringa Kvinnokliniken på närmaste sjukhus, säg att ni försökt aktivt i 12 månader utan plus, och säg att ni önskar göra en utredning. Fråga hur lång väntetiden är (antal månader) och säg att ni vill ställa er i kö.

Lycka till !
Svar på tråden Oregelbunden mens efter 1:a barnet