• Preggojkpg

Gravid v 12, druckit alkohol!

Hej, fick precis reda på att jag är gravid i v 12 (trots p-piller) och det har blivit en del alkohol i vinter, vet att det finns massa gamla liknande och lugnande trådar, men undrar om någon varit med om detsamma där det INTE har gått bra? Missfall, fosterskada etc? Lever f.ö. hälsosamt.

• Svar på tråden Gravid v 12, druckit alkohol!
  • Anonym (Rr)
    Preggojkpg skrev 2020-01-12 08:37:31 följande:

Hej, fick precis reda på att jag är gravid i v 12 (trots p-piller) och det har blivit en del alkohol i vinter, vet att det finns massa gamla liknande och lugnande trådar, men undrar om någon varit med om detsamma där det INTE har gått bra? Missfall, fosterskada etc? Lever f.ö. hälsosamt.

Boka tid för undersökning istället. Om någon här talar om hur dåligt det har gått så kommer du oroa ihjäl dig troligtvis Helt i onödan så det kommer absolut inte hjäpa dig ett dugg! Lycka till:)
  • Anonym (53)

Risk finns, boka tid hos läkare eller gyn (kanske BM, osäkert på vem som hjälper) o prata med dem. Kanske är för tidigt att upptäcka skador nu också. Finns ju barn som föds av kroniska alkoholister o är helt okej

• Anonym (53)

Risk finns, boka tid hos läkare eller gyn (kanske BM, osäkert på vem som hjälper) o prata med dem. Kanske är för tidigt att upptäcka skador nu också. Finns ju barn som föds av kroniska alkoholister o är helt okej

• Solblomma30

Hoppas att det går bra! Visst finns det risker, det är ju därför socialstyrelsen har nolltolerans för alkohol under graviditet. Men samtidigt vet man inte var gränsen för skador går och det beror på många faktorer, fostrets känslighet, moderns känslighet för alkohol osv. Du vet ju hur mycket du har druckit. Är det några glas vin/öl i veckan så är det säkert ingen fara. Är det fylla flera gånger i veckan med minnesluckor osv så är det kanske tyvärr mycket högre risk. Så jobbigt för dig hur som helst.

• Preggojkpg

Ultraljudet såg bra ut det lilla min kan se så tidigt, god fostertillväxt och hjärtat slår. Har läst att som finns om ämnet, men skulle ändra vara intressant ifall någon har samma erfarenhet...

Svar på tråden Gravid v 12, druckit alkohol!