Anonym (Elsa) skrev 2020-01-11 19:12:54 följande:
hej, är kanske partisk då jag själv är fertilitetsläkare.
Verkar som du uppfyller kriterier för PCOS, glesa mens(oligomenorre) samt polcystiska ovarier enl UL?
Vid PCOS kan LH, ägglossningshormonet som clearblue stickan mäter, ofta ligga förhöjt mer eller mindre hela tiden och ge utslag på stickan(vilket även graviditetshormonet hcg gör)
Om man gör UL samma dag eller dagen innan stickan blir pos ser man vid ägglossning en stor ledande follikel på ca 20 mm. Ser man ingen follikel finns det inget ägg som kan ägglossa.
Sen har vi slemhinnan som är tunn. I en tunn slemhinna fastnar embryot dåligt. Slemhinnan växer pga stigande östrogennivåer. Östrogen kommer från växande äggblåsor, så om ingen äggblåsa blir inte slemhinnan tjock. Östrogen är oxå det som gör att livmoderhalssekretet blir rikligare och ändrar utseende.
Vilken cykeldag är du på?
Tror dessvärre inte att du ägglossat men instämmer ändå i ovan, att om du känner dig osäker kan du ju vänta med provera. Var detta en ägglossnings får du ju mens om ca 2 v eller ett pos gravtest.
Tack för att du tagit dig tid att skriva ett så bra svar!!
Lh verkar ligga högt ofta för min del så de har du rätt i.
Jo jag tror ju också att hon skulle ha sett om det fanns ett moget ägg men undersökningen tog ca 2 minuter så jag börjar tvivla lite. :/
Enligt gyn läkaren så skulle jag ta provera imorgon ändå för att om det skulle bli ägglossning som imorgon, då skulle provera hjälpa att få tjockare slemhinna. Om jag förstod de hela rätt? Jag talade med henne idag igen.
Jag är på dag 32.
Jag tror inte heller att ägglossningen varit än :/ men att den kanske kommer!