• kattenjanss0n

Hur gör ni med lördagsgodiset??!

Min bonusdotter får för sin pappa inte äta sitt lördagsgodis för än typ en timme efter middagen på lördagskvällen och då har hon typ en timme på sig att vräka i sig och då menar jag verkligen vräka. Hon proppar i sig godiset på ett sånt sätt att man själv blir äcklad och mätt av att se på. Efter hon proppat i sig är det dags för tandborstning och sängen, slutar alltid med ett långt toabesök med lösbajs och ont i magen och senare framåt natten brukar hon behöva kräkas också. Är detta normalt? :) :) :)

Har kommit med förslag att hon får äta godiset tidigare på dagen, typ dela upp det så hon äter hälften på eftermiddagen och resten på kvällen, eventuellt att hon inte äter så mycket för att slippa bajs och spya men det var tydligen ett dåligt förslag min sambo är uppvuxen med att man äter godiset på kvällen precia innan läggdags.

Hur gör ni i era familjer?

• Svar på tråden Hur gör ni med lördagsgodiset??!
  • Anonym (E)

Vi har inte lördagsgodis utan äter det vilken dags som helst.

• Anonym (Evve)

De får äta när och hur som helst under dagen. De får sina påsar på förmiddagen och sedan gör de hur de vill med det.

• Anonym (K)

Men hur mycket godis får hon egentligen? Om hon bara får lite godis och ändå reagerar sådär kraftigt kanske det är något hon är allergisk mot. Om hon blir dålig i magen och kräks pga för mycket godis är det väl bara att ge henne mindre godis. Bättre med lite godis en gång under dagen än att gå och småäta hela dagen. Sen fattar jag inte varför hon måste vänta i en timme efter middagen innan hon får börja äta sitt godis. Vad är syftet med det?

Våra barn får lika många godisbitar som år de är gamla (dvs 6 och 3) plus en liten kexchoklad. Det får de äta direkt efter middagen vilket brukar bli typ två timmar innan de ska gå och lägga sig. De får aldrig ont i magen, diarré eller kräks pga lördagsgodiset.

• Anonym (?)

Hon kanske inte borde få så mycket godis?! Köp mindre.

• Anonym (Emsa)

Det här var nåt av det sjukaste jag läst, snacka om att hon får helt fel relation till sötsaker..

Vi har inte lördagsgodis, vi köper hem lite gott när vi känner för det (inte varje dag dock) och äter då. Min sambo var strikt hållen som liten gällande godis, och kan inte hejda sig om det finns nåt hemma. Jag hade det tvärtom, och har inga problem med att låta påsen vara.

• Anotherone
    kattenjanss0n skrev 2020-01-10 21:27:04 följande:

Alldeles för mycket enligt mig, kanske 300gram lösgodis

Den mängden innehåller över 1000 kalorier, merparten ifrån rent socker, så jag förstår att flickan får ont i magen. Det är inte ansvarsfullt att ge ett barn så mycket godis och verkligen inte att hon ska smälla i sig detta EFTER en middag och på en så kort tid. Jag skulle verkligen propsa på att pappan läste på och ändrade sig gällande detta. Det låter inte sunt.
  • Anotherone

Glömde skriva hur vi gör. Jag har en tonåring och en tvååring hemma. Tonåringen gillar idén med godis och vill alltid ha. Så vi köper nästan varje vecka. Men när det kommer till kritan så är han mer en ost-och kex-kille (som sin far) eller så kör vi grönsaker med dipp både fredag + lördag för att vi tycker att det är godare än godis.

Köper vi hem godis så får man äta det när man vill, men för att skona tänderna så är det ju faktiskt bättre att ta några bitar direkt efter lunch och direkt efter middag, alltså i anslutning till måltiderna. Än att småäta en hel dag.

Tvååringen vet inte vad godis är än.

Svar på tråden Hur gör ni med lördagsgodiset??!