Graviditetspenning???
Hej allihopa! Angela heter jag och jag är gravid med mitt första bebisen.
Grejen är att jag jobbar på ett läger och har väldigt svåra uppgifter. Jag fick nåt lättare å göra (typ städ som innebär jäkla damm, och plock där jag måste böja ner hela tiden o det redan gör så mycket ont i ryggen). Jag är nästan 4 månader gravid och tänkte jobba tills jag är i 8:de månaden. Då tänkte jag ansöka om graviditetspenning för dom sista 2 månaderna, för att jag vet att det kommer bli omöjligt o jobba här. Också trodde jag att det är bättre o få graviditetspenning istället för mamma dagar - varför ska jag ta ut dom dagarna när barnet e inte här än?!
Så... naturligtvis pratade jag med min chef och frågade om han kan skicka brevet till försäkringskassan som säger att han som en arbetsgivare kan verkligen inte hitta nåt annat för mig att göra efter vecka 30. Men han sa att han kan inte göra det för att det finns nåt för mig att göra (grejer som jag verkligen inte kan göra) och det är inte han som kan bestämma om jag kan eller kan inte göra de.
Vafan ska jag göra? Ska jag prata med min läkare? Ska jag prata med HR? Det är helt sjukt att dom vill inte göra det...
Jag är fastanställd, har jobbat här i 2 år.