Ni som jobbar i ett agilt team...
Jag undrar hur rollfördelningen ser ut hos er som jobbar i agila team vad gäller SM (ScrumMaster) och PO (ProductOwner). Det verkar variera en del. Har erfarenhet av två ställen...
Företag X:
Inga team är större än 10 pers.
Roadmapen tas fram av Marketingavdelningen som bestämmer ungefär när varje ny feature ska in i respektive produkt.
PO:n för respektive produkt har dialog med Marketing för att diskutera vad som är rimligt att ta in till när. Planerar därefter upp respektive sprint utan att tänka för mycket på vem i teamet som kan tänkas plocka vad.
Varje team har en SM, men det är en deltidsroll och personen är vanligtvis även utvecklare. Under sprintplanering bestäms med hjälp av ett poängsystem hur många poäng som teamet kan komma att mäkta med.
Release sker en gång per månad.
Företag Y:
Man har en dag per år då alla i utv.teamen är med och brainstormar. Företaget har även en strategisk 3-årsplan som då tas hänsyn till. Därefter tas roadmapen fram. Allt läggs in i en och samma backlog där respektive team sen plockar dom stories som just det teamet kan hantera under given sprint.
Teamen är 8-14 pers. PO:n sitter i teamet där även BusinessAnalysts/QA folk är med.
SM är heltidsanställd som endast SM och den "äger" teamet.
Releaser 6 ggr per år.
Jag är nyfiken hur det ser ut hos er andra med agil erfarenhet. Det sägs att alla i agila team ska vara utvecklare, men enligt min erfarenhet så behöver vi ha riktiga testare som tar sig an produkten från ett helt annat perspektiv än utvecklare.
Hur ser det ut med QA's i era team?
Hur stora team tycker ni är lämpliga?
På inget av dessa företag så är det egentligen PO:n som bestämmer vad som ska prioriteras in i produkten. I ena fallet är det marketing och i andra fallet är det utifrån det gemensamma brainstormingmötet där så klart viss input kommer uppifrån.
Har ni en heltidsanställd SM? Har den i så fall hand om flera team eller har den ändå tillräckligt att göra för att täcka en heltidstjäns?