• Ebjkpg

Hur tar jag upp att jag vill ha barn nu?

Hej!
    Jag har så länge jag kan minnas drömt om att bli mamma. Min sambo och jag har det väldigt bra just nu, fasta jobb, hus och allt det där "viktiga". Han vet om min barnlängtan, men jag vet inte hur jag ska ta upp att jag vill börja försöka.

Han är inte helt redo ännu det vet jag, man han har sagt att han börjar värmas upp för att skaffa barn nu och att han ändå kan börja längta.

Men jag vet inte hur jag ska ta konversationen vidare, kommer inte på bra argument att säga mer än att jag vill skaffa barn.

Jag hade velat sätta en tidsram på detta, att man har ett datum som man planerar att vi eventuellt ska börja försöka, om 1 år exempelvis (så att han faktiskt hinner bli helt redo, och inte känner sig tvingad) så han har det lite mer konkret och kan förbereda sig mer mentalt. Hur tog ni upp det med er sambo?  Var det någon av er som satte en tidsram på det?

Mitt problem är att jag alltid börjar gråta när vi pratar barn, och det är verkligen det sista jag vill göra. Vill lite sätta ngn press på honom direkt. Så behöver som sagt lite tips på hur man tar upp det på riktigt :)

• Svar på tråden Hur tar jag upp att jag vill ha barn nu?
  • Anonym (Var i samma sits)

Hej ts!

Jag var i samma sits som dig efter sommaren, allt var stabilt med jobb, över 30, bostad, relation osv. Jag tog upp att jag ville börja försöka men han kände sig inte alls redo och jag blev så ledsen. Många tårar och diskussioner och jag tyckte det var jättejobbigt. Men vi bestämde att vi skulle ta upp frågan igen efter några månader. Nu har det fått sjunka in hos han och han har haft tid på sig att fundera så när vi pratade om det nu så bestämde vi att vi ska börja försöka. Jag är så glad! Så mitt tips är att berätta vad du känner och om han inte vill nu så försök bestäm en tidsram då ni tar upp det igen/då ni ska börja försöka.

Hoppas det går bra och lycka till! :)

• Anonym (Grogg)

Tror också att du ska ta tjuren vid hornen och ta upp det med honom, även om jag förstår att det är lättare sagt än gjort. Om ni sedan inte kommer fram till något eller om han "inte är redo än" så kräv att detta ska diskuteras igenom om en månad eller två, då får han även tid att börja bli bekväm med tanken och gå förbi sin första reaktion som kanske är förhastad.

Jag och min flickvän gjorde på detta sätt, dock hade vi samma inställning till att vi inte kommer skaffa barn, men att ta upp det flera gånger gjorde oss säkrare i vårt val.

Svar på tråden Hur tar jag upp att jag vill ha barn nu?