• Stoutgate

Flytt till Malmö

Hej,

Jag vet inte om jag skriver i rätt forum. Admin får gärna flytta den om det blivit fel.

Vi är småbarnfamilj som planerar en flytt till Malmö inom 6 månader. Vi tänker köpa villa/kedjahus eller kanske en större längenhet. Vi är lite oroliga pga allt man hör och ser på nyheterna. Är det verkligen så illa? Vilka områden är bra att bo i och vilka ska man undvika?

Uppskattar alla svar och tips Glad

• Svar på tråden Flytt till Malmö
  • Mentat

Måste ni nödvändigtvis bo i just Malmö då? Det finns ju gott om kringliggande samhällen som Vellinge, Hököpinge, Västra Ingelstad, Svedala, Bara, Staffanstorp och många, många fler, beroende på litet hur långt man är villig att pendla till jobbet. 

• RebeckaZ70

Jag bodde i Västra Sorgenfri tills jag skaffade egen lgh i Slottsstaden, på den tiden var det bra områden, men det är ju 25 år sedan...

Stolt Sionist.
  • Cilla84

Född och uppvuxen i Malmö. Bor här än.

För en barnfamilj så är följande områden bra (men dyra): Slottstaden, Limhamn, Djupadal, sibbarp, västra hamnen. Ok områden: riseberga, videdal, kulldal, rörSjöstaden.

Bra områden men lite utanför: klagshamn, Bjärred, hjärup, tygelsjö, svedala.

Ja, här händer en hel del, men det är inget man märker när man är ute och går mitt på dagen. Jag skulle dock aldrig gå själv efter 22:00, eller cykla mitt i natten osv. Ngt jag kunde göra för 10 år sedan.

Mejla om du har fler frågor.

• Anonym (Moi)

Lomma om ni kan tänka er pendla (måste man ju ändå ofta göra inom Malmö). Lugnt, fint, mycket nyinflyttade barnfamiljer. Har satsat på skolor och nytt centrum, nära havet osv. Eller Lund om ni vill ha stadsmiljö. Mkt bra pendlingsmöjligher till Malmö. Hade aldrig valt att bosätta mig i Malmö stad med barn som det ser ut idag. Inte ens i finare områden. Möjligtvis Limhamn i så fall.

• Mentat

Lomma är också fint men rätt dyrt, relativt sett. Det framgår tyvärr inte av TS inlägg huruvida ekonomi är en faktor eller inte.

Svar på tråden Flytt till Malmö