Tycker du att staten ska bekosta könskorrigeringar?
Vad tycker du?
Vad tycker du?
Ja.
Nej.
Motivera gärna varför ni tycker som ni gör också.
Ja, könsdysfori innebär ett oerhört lidande och i länder där man måste bekosta vården själv mår många så dåligt att de väljer att avsluta sina liv eller inte klarar av att bidra till samhället = inga skatteintäkter. Att staten bekostar könskorrigeringar för de som behöver det borde vara mest lönsamt både för individen och samhället i stort.
Jag förstår inte varför vi skulle göra skillnad på det och övrig sjukvård? Om transpersoner ska nekas terapi och hormonbehandling borde jag ha nekats terapi och antidepressiva mot min depression.
Nej
Nej. Tycker det finns betydligt viktigare saker inom vården att lägga pengar på än nånting som är trendigt i västvärlden. Och om staten bekostar sånt här kommer vi få se ännu fler sorgliga fall där unga människor gör könskorrigering som de sedan ångrar när de utvecklat konsekvenstänk och så får vården ta all skit. Finns ju andra som mår så dåligt över sitt utseende att det går ut över vardagen. Ska staten finansiera deras plastikoperationer också eller var ska vi dra gränsen?
Ja, könsdysfori innebär ett oerhört lidande och i länder där man måste bekosta vården själv mår många så dåligt att de väljer att avsluta sina liv eller inte klarar av att bidra till samhället = inga skatteintäkter. Att staten bekostar könskorrigeringar för de som behöver det borde vara mest lönsamt både för individen och samhället i stort.
Jag förstår inte varför vi skulle göra skillnad på det och övrig sjukvård? Om transpersoner ska nekas terapi och hormonbehandling borde jag ha nekats terapi och antidepressiva mot min depression.
Forskning visar att självmordsstatistiken är lika hög efter operation som innan.
För det första är en könskorrigering inte enbart en operation. Forskning visar att måendet efter operation beror på stödet från omgivningen. De som saknar stöd och acceptans blir inte hjälpta, de som blir accepterade som sitt ?nya? kön mår betydligt bättre.
Nej.
Tycker heller inte vården ska bekosta fetmaoperationer som magsäcksförminskning mm.