• Inteamanda

Förlossningsrädsla

Jag en son och vill gärna att han ska få syskon. Jag har dock efter min förlossning (som inte var en särskilt bra sådan med väldigt täta och oregelbundna värkar, epidural som inte tog och fick sättas om, för tidiga krystvärkar och som sedan slutade i ett klipp) fått en väldig förlossningsrädsla.

Är det någon mer som fått förlossningsrädsla efter en tuff förlossning och hur kom ni över den?

• Svar på tråden Förlossningsrädsla
  • Emelie 01

Jag hade en tuff första förlossning, långdragen, dåligt bemött osv. 

När jag sedan blev gravid med min andra så var jag mycket rädd och ville inte föda barn. Rädslan växte för varje dag som gick. 

Jag fick världens bästa barnmorska som skicka en remiss till ett team som jobbar med förlossningsrädslor mm på sjukhuset. Där fick jag gå i samtal och hjälp att planera min förlossning. Blev även lovad en barnmorska på rummet hela tiden och om jag inte klara av det när det väl var dags, skulle jag få ett kejsarsnitt. 

Så jag litade fullt på dem, fick en fantastisk förlossning. 

Mitt råd, prata med din barnmorska på mödravården tidigt i graviditeten. Så kan dom hjälpa dig.

Lycka till 

• fjanten

Som ovan. Prata med barnmorskan så får du remiss till teamet för förlossningsrädda, tillvägagångssätt därefter kan se olika ut. EDA funkar inte på mig heller och mina naturliga värkar blir tvillingvärkar, och barnen blir stora som bara den (senaste i 37+6 kom ut på 4,8 kg). För mig blir det lite bättre med igångsättning, för konstgjorda värkar är hanterbara för mig (till skillnad mot mina naturliga), jag har lustgasen med mig från början till slut, och igångsättning en bit innan BF = mindre barn än annars.

Ovan kanske inte alls hade hjälpt dig - så du behöver gå dit för att få en plan som hjälper just dig

Svar på tråden Förlossningsrädsla