• Loppan84

Känner inte igen 3-åring: från självständig, trygg till rädd, klängig över natten

Vår 3-åring har varit extremt självgående och tryggt sen han va bebis. Vårt största problem har varit en tendens att sticka iväg så blivit en del jagande, men alltid varit självgående och trygg så den biten har man ingen behövt tänka på. För några dagar sen blev han som en helt ny person över natten. Han vill vara nära mig eller pappan hela hela tiden, och då snackar vi 20-30 cm max. Han kan börja gråta om vi är 50 cm bort och säga ?var med mig? och ?kom närmre? och sånt. Från att aldrig gråta eller va rädd egentligen gråter han nu kanske en gång i halvtimmen, och i stort sett för att vi inte är nära nog eller han är rädd för olika saker (tex troll och monster). Detta är dag och natt, men sover hyfsat iaf. Men när han vaknar till är det kris och tar lång tid att somna om och vi kan absolut inte gå ellers knappt sitta vid sidan av sängen. Han är som sagt 3 år och ska också bli storebror om nån månad. Är detta en fas som är kopplad till åldern tror ni, eller att han ska få syskon eller låter det som nått helt annat? Övergående? Tips på hur bemöta?

• Svar på tråden Känner inte igen 3-åring: från självständig, trygg till rädd, klängig över natten
  • Mortiscia80

Du har rätt i båda tankarna, dels är det åldern. Separationsångest kommer i faser. Dessutom ska han få ett syskon och kan då gå i regression. Det betyder att ni kan få se fler småbarnssaker som han egentligen vuxit ifrån återkomma. Det kan vara allt från att vilja ha napp till att börja kissa på sig (om han är blöjfri).

Han behöver mycket kärlek och närhet, och när syskonet är fött också väldigt mycket delaktighet, som att hjälpa mamma med olika sysslor kring bebisen.

• Spillada

Jobbigt för er. Det verkar konstigt att han blivit så förändrad över en natt! Han kanske har sett eller hört nåt som han inte borde. På fsk (om han går där?) eller på sin iPad (om han har nån?). Tycker det verkar väldigt konstigt att det svängt så snabbt och kraftigt. Jag hade blivit väldigt orolig faktiskt om det hände mitt barn. Om inte det går över snabbt så kanske ni behöver få hjälp.

Hur är det idag med honom?

• Spillada

Jo, jag skulle säga att jag trots att jag blivit lite förskräckt över det förändrade beteendet, så kanske en bra ?medicin? är att bemöta honom precis som vanligt. Inte göra så stor affär av det. Se om han ?kommer tillbaka? till sitt vanliga själv.

Lycka till!

• Loppan84
    Spillada skrev 2020-01-02 11:01:38 följande:

Jobbigt för er. Det verkar konstigt att han blivit så förändrad över en natt! Han kanske har sett eller hört nåt som han inte borde. På fsk (om han går där?) eller på sin iPad (om han har nån?). Tycker det verkar väldigt konstigt att det svängt så snabbt och kraftigt. Jag hade blivit väldigt orolig faktiskt om det hände mitt barn. Om inte det går över snabbt så kanske ni behöver få hjälp.

Hur är det idag med honom?

Ja du har nog rätt, efter nån dag började han prata mycket om troll på fsk nu och vid närmare undersökning har det vart nån sorts lek där som nog skrämt honom. Konstiga va att det kom när han hade jullov och varit ledig från fsk nästan en vecka, men har säkert legat i bakhuvudet då. Har blivit lite bättre igen nu sista två dagarna även om han fortfarande är lite mörkrädd och mer ?klängig? men känns mindre oroande iaf. Vi läste på nätet att psykolog tipsade om att inte bara säga ?fet finns inga troll? utan hellre försöka med typ ?om det finns troll så är de inte farliga? etc och testade det och det gav bättre resultat. Tack för svar!
Svar på tråden Känner inte igen 3-åring: från självständig, trygg till rädd, klängig över natten