Blir folk större?
Jag har märkt att storlekarna i klädbutiker har blivit större. Jag som innan kunnat ha en S måste nu ha XS, och nej jag har inte gått ner i vikt. Blir folk tjockare eller vad beror detta på? Någon mer som märkt det?
Jag har märkt att storlekarna i klädbutiker har blivit större. Jag som innan kunnat ha en S måste nu ha XS, och nej jag har inte gått ner i vikt. Blir folk tjockare eller vad beror detta på? Någon mer som märkt det?
Ja folk blir fetare, sen om man reviderar storleken har jag dålig koll på men omöjligt är det väl ej.
Tror du har krympt.
Detta heter vanity sizing.
Jag upplever snarare en mycket större variation i vilka mått som faktiskt är vilken storlek. Går jag in i en affär så kan en byxa stl M kasa ner för rumpan, en annan stl kommer inte upp över rumpan, och en tredje sitter som en smäck.
Och jag upplever tvärtom att storlekarna blir mindre även om jag köper samma märke/butik/modell/storlek. Jag håller vikten men ändå kan jag behöva gå upp i storlek när jag köper kläder i min ordinarie storlek. En storlek M motsvarar snarare en S idag.
Jämför jag storlekar med varandra i butiken så kan två eller rent av tre storlekar i samma plagg skilja bara nån ynka halv centimeter hit och dit fast det borde vara mycket större skillnad.
Vet att jag läst mer än en gång att man gjort standardstorlekarna större pga att vi i genomsnitt blivit större/fetare. Sen vet jag inte om man också justerat dom på längden mtp vi ju också stadigt ökar i längd.
Det är ju omöjligt att svara på. Det beror i högsta grad vilken butik man går in på. En del har större storlekar och andra mindre (så vilken är den ordinarie storleken egentligen?)
Jag kan ha S eller XS i en butik för att i nästa behöva köpa storlek M. När man handlar på nätet t.ex brukar det oftast stå att storleken är något liten , gå upp en storlek eller det motsatta. Vilket indikerar på att storlekarna varierar mycket.