Don3 skrev 2020-02-24 18:50:32 följande:
Ja det tycker jag. Har du svårt att förstå?
Eftersom jag själv har AB och är väl påläst så är det vad jag rekommenderar speciellt nu när det är nästan gratis att starta.
1. Det finns ingen risk att blanda ihop företagets och dina pengar.
2. Skulle det gå åt helvete är det ABt som går i konkurs så du tar inte mer risk än de 25kkr du måste sätta in för att starta.
3. Bokföringen är likadan.
4. Eftersom vi inte vet vad som är tänkt är ju klart AB bättre, tänk om det är att köpa grävmaskin och utföra jobb inom. Skulle kunna få vem som i personlig kk.
5. Skatten på AB blir lägre speciellt om man gör det i liten skala och bara tar utdelning.
1: Det räcker att ha separata bankkonton, man måste inte ha separata organisationsnummer också.
2: Det är stora krav på befattningshavarna i ett AB som börjar gå dåligt, om de inte agerar korrekt riskerar de att bli personligt betalningsskyldiga ändå.
3: Då så, då kan en lika gärna ha enskild firma.
4: Vi vet inte, som sagt. Oavsett bolagsform behöver ens företag tjäna pengar, om företaget går så dåligt att personlig konkurs hotar hjälper det ju inte att ha AB.
5: Det går att få till förmånlig beskattning även som enskild företagare, finns regler som kompenserar gentemot skattefördelarna med att ha AB.
Många som ska starta företag är så himla bekymrade över skatteregler för deras framtida vinster, när de borde lägga fokus på att öht
göra vinst till att börja med. Det är inte det lättaste alltid, speciellt inte i uppstartsfasen.