• zivv

Julmat

Kan 1 åringen äta av maten på julbordet?

Måste erkänna att min 14 månaders mest ätit burkmat. Men senaste tiden ibland lite " vanlig" mat

Så varken hon eller jag är ju van vid att hon testar nya saker.

Men som sagt julmaten, att testa lite av varje skulle det vara okej, nåt särskilt som bör undvikas?

Går gravad lax och sill tex bra?

Rödbetssallad,mimosasallad osv? Senap?

Korv och köttbullar borde väl funka allafall?

• Svar på tråden Julmat
  • Lilant

Undvik den gravade laxen pga listeria risk och att ditt barn är ganska liten å förmodligen inte har så bra imunfösvar än :)

• Lilant
    Lilant skrev 2019-12-21 05:32:28 följande:

Undvik den gravade laxen pga listeria risk och att ditt barn är ganska liten å förmodligen inte har så bra imunfösvar än :)

Immunförsvar
  • IceKitten

Självklart kan den lilla äta i stort sätt allt från julbordet. Om du vill vara på den säkra sidan så kan du följa Livsmedelsverkets rekommendationer för gravida upp till 4-5 år (för immunförsvarets skull).

Annars, låt den lilla testa och upptäcka det roliga med mat, min lille (ca samma ålder) får testa allt och gillar även i stort sätt allt, jag tror att han äter mer varierat än de flesta vuxna. Min kompis barn som i stort sätt endast fått testa "barnvänliga" rätter som spaghetti och köttfärssås äter även bara "barnvänliga" rätter. Ja, det finns självfallet barn som fått testa allt och ändå bara äter makaroner men det är inte standarden.

Och de där burkarna är ju trots allt ganska äckliga...

• Pimpinellan

Min äldsta åt allt vid ett år och min yngsta som nu är 17 månader ska också få äta allt han vill. Även gravad lax. Det är ytterst ovanligt med listeria i gravad lax.

Svar på tråden Julmat