ÄrIngenPresident skrev 2019-12-20 21:10:44 följande:
Tack för tydligt svar. Det är lite det som oroar mej lite, att komma in i en familj med dålig kemi. Får man träffa olika familjer om man inte är nöjd med den bestämda?
Har varit här i nån månad nu och var riktigt nöjd till en början. Men börjar känna mej riktigt begränsad tyvärr.
Hej igen!! Med "begränsad" menar du då att det finns regler (ex angående mattider, läggtider, skärmtider, att man skall hjälpa till och så) på hvb hemmet som du inte gillar? Tror inte det är mer "slappt" när det gäller just sådant i ett familjehem, så av den anledningen är det troligtvis ingen vits med att byta.
Men den typen av regler finns ju till av en anledning: att man skall få in bra rutiner, så att man sedan själv kan klara sig, ex komma upp i tid på morgonen och komma iväg till skola/jobb, Få in rutiner så man äter frukost, lunch och middag. Rutiner så man får tillräckligt antal timmar sömn så man orkar med skola/jobb (komma hem i tid så man kan gå och lägga sig i tid så man får tillräckligt antal timmar i sängen innan nästa dag). Helt enkelt så att kroppen får det "bränsle" (=bra mat) och vila så man kan fungera riktigt bra.
Det är väl lite det med rutiner som också är en anledning till att du blivit lvuad från början kanske?
Jag tycker du skall prata med din kontakt./personlig handläggare på soc. om det här med om du kan få träffa familjen innan du hamnar där. Sådant vet inte jag alls. Prata med din kontakt så du får veta så mycket som möjligt, ex hur länge tänker de att du skall vara i familjehemmet? Vad tänker de sedan för din del? etc etc. Skriv gärna ned alla frågor du kan komma på i förväg innan du skall träffa din soc.kontakt (för jag antar att ni har uppföljningsmöten lite då och då?). Det är så lätt att man kommer på saker man undrar över när mötet väl är över. Förberedelse är a och o, så man inte glömmer bort något.