Ivf med donator spermier
Hej
Jag har en lite fråga till er som har genomgått ivf med donerade spermier.
Hur har ni berättat för ert barn hur det ligger till och när gjorde ni det?
Hej
Jag har en lite fråga till er som har genomgått ivf med donerade spermier.
Hur har ni berättat för ert barn hur det ligger till och när gjorde ni det?
Min erfarenhet är som hörsägen, då jag enbart varit på motsatt sida och hjälpt andra uppnå graviditet. Så jag vet inte hur stort värde mina upplevelser har. Men det som flera nämnt är att berätta i olika omgångar under uppväxten, allteftersom barnets kognitiva kapacitet växer. Ett barn som t.ex är 4-5 år och växer upp med två mammor kan inte ta till sig så mycket information, men förstår ju att något annorlunda hänt som gjort att hen kommit till världen. Med barn som växer upp i en traditionell familj tycker jag man gott kan vänta till runt tio år, då barnet är fullt mogen att kunna förstå allting och bearbeta eventuella känslor runt det
Jag har också bara varit donator så skall inte säga exakt vad alla gör eller inte gör.
Men vad jag vet är att rådet brukar vara att vara öppen mot barnet om det redan som liten. Prata om det med barnet att mamma fått frön från "någon" som resulterade i att just hen finns.
Och att mamma, mamma - mamma, mamma - pappa älskar hen av hela sitt hjärta.
Ibland krånglar vi vuxna till det och gör det svårt för oss att berätta saker. Om man övar sig på att säga det redan från det att barnet är litet blir det lättare för oss själva men också att det inte blir sån dramatik för barnet när man väl skall säga det.
Jag tror och hoppas att du finner ditt sätt du tycker är bäst att göra det på för dig o ditt barn.
Ha det gott. Kram