Pappan kommer att dö. Vad ska jag göra?
Mina barns pappa har cancer och kommer inte att överleva. Vi är skilda sedan sju år och bor i en av landets större städer. Vi har två barn i skolåldern, 9 och 12 år gamla. Allt är så klart kaos just nu. Barnen vet att pappa är sjuk men inte hur illa det är. Jag försöker tänka och planera hur vi ska göra i framtiden. Som det är nu bor vi ganska nära barnens farmor och farfar men mina föräldrar bor 30 mil bort. Pappan brukar ta hjälp av sina föräldrar rätt mycket så de umgås ofta. Barnen har en nära relation med mina föräldrar också men där ses de mer sällan men då längre tid åt gången.
Jag pratade med farmor igår i telefon och hon bröt ihop fullständigt. Hon sa också flera gånger att jag inte fick ta barnen ifrån henne. Hon är rädd att vi flyttar härifrån. Och saken är att jag tänker på det. Jag skulle kunna få jobb i mina föräldrars stad, som är mycket mindre och billigare än här. Jag skulle själv trivas bättre där också. Det skulle vara skönt att ha mina föräldrar nära när jag får barnen på heltid, plus att vara nära dem då de blir allt äldre. Men jag vill inte krossa farmors hjärta heller.
Sen har jag ingen aning om hur barnen kommer att reagera. Det kanske blir alldeles för mycket att flytta efter att ha förlorat sin pappa. Åh herregud...
Jag fattar att mina tankar och planerande är ett sätt att försöka hantera situationen och mina egna känslor. Kan någon komma med tips och råd, som har varit i liknande sits kanske? Jag tar emot allt.