• havsdottermamman

Min dotter springer ner hela tiden

Hej! Jag är en mamma som har en dotter på 14. Jag har ett problem, min dotter spenderar mesta dels sin tid på havet. Hon kan sitta och bara stirra utåt men oftast så kommer hon på egna låttexter i huvudet som handlar om havet och börjar sjunga dem medan hon dansar vid havet. Hon är inte med vänner, hon ser havet som sin bästa vän. Hon har varit såhär sen hon var 7 år gammal och många gånger har hon försökt gett sig ut med båt. En dag fick jag nog och ropade in henne till köket. Jag pratade med henne om att hon måste bli mer social och fokusera på skolan men hon svarar tillbaka att''sen jag var 7 år har jag haft en speciell känsla för havet jag inte kan förklara. JAG KAN INTE LEVA UTAN DET!'' och argt stack hon upp på sitt rum. Är det här normalt? Att barn blir besatt av något? Behöver hon terapi? Snälla hjälp mig! Varför har det blivit såhär!? Hon har varit såhär i 7 långa år!

// orolig mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-18 12:57
    Nu har hon pratat flera gånger om att ge sig ut på havet med sin gummibåt! Jag har blivit ok med att hon gillar havet men att det går så långt att hon vill ge sig ut dit!? Hon hittade igår filmen Vaiana, tror det har triggat igång ännu mer. Hon får åka båt men hon pratar verkligen inte om bara några meter ut utan hon pratar om att åka till andra länder. Tror ni hon kommer göra det? För att tillägga har hon autism och adhd.

• Svar på tråden Min dotter springer ner hela tiden
  • Anonym (Meme)
    havsdottermamman skrev 2019-12-12 20:52:46 följande:

Hej! Jag är en mamma som har en dotter på 14. Jag har ett problem, min dotter spenderar mesta dels sin tid på havet. Hon kan sitta och bara stirra utåt men oftast så kommer hon på egna låttexter i huvudet som handlar om havet och börjar sjunga dem medan hon dansar vid havet. Hon är inte med vänner, hon ser havet som sin bästa vän. Hon har varit såhär sen hon var 7 år gammal och många gånger har hon försökt gett sig ut med båt. En dag fick jag nog och ropade in henne till köket. Jag pratade med henne om att hon måste bli mer social och fokusera på skolan men hon svarar tillbaka att''sen jag var 7 år har jag haft en speciell känsla för havet jag inte kan förklara. JAG KAN INTE LEVA UTAN DET!'' och argt stack hon upp på sitt rum. Är det här normalt? Att barn blir besatt av något? Behöver hon terapi? Snälla hjälp mig! Varför har det blivit såhär!? Hon har varit såhär i 7 långa år!

// orolig mamma

Somliga flickor blir intresserade av pojkar och hästar. Din unge blev intresserad av havet. Big deal, låt henne vara. Så länge hon inte börjar röka cannabis eller supa  ihop med havet så vad är problemet? 
  • Anonym (Mamma)

Don't fix it if it aint broken... Låt flickan vara ifred med havet och njuta av lugnet. Och tala aldrig om för någon att de "måste" vara sociala! Så länge man kan delta i det sociala samspelet vid behov har man rätt att leva sitt liv som man själv väljer.

• Anonym (Petra)

Inte riktigt "normalt" för en ung tjej. Kan vara en autismspektrumstörning. Vore jag förälder skulle jag allt kolla upp det.

Svar på tråden Min dotter springer ner hela tiden